Sériové přepákování je pro okruhové ježdění velice rychle nevyhovující. V běžném provozu možná oceníte sklopné stupačky a hlásiče náklonu a na jejich nenastavitelnou polohu si nakonec zvyknete. Na závodní dráze v plném tempu nemůžete řešit, jestli se vám na motorce dobře sedí. Nastavení ideální polohy nohou ale není jedinou výhodou závodního přepákování.
Sériové stupačky
Bývají montované nízko, neumožňují žádné nastavení a nepustí tak do většího náklonu. Jsou sklápěcí, mohou skřípnout nohu při pádu nebo se jednoduše v nevhodnou chvíli zaseknout ve špatné poloze (respektive se nevrátit do výchozí pozice). Na spodní straně stupačky je našroubovaný hlásič náklonu dlouhý jak týden před výplatou. Ten hned při první jízdě na okruhu buď ubrousíte, nebo vás nakopne a vystřelí ze sedla. Poslední dost podstatnou nevýhodou je, že většinou nelze otočit řazení. Okruháři používají obrácené řazení, kdy se první rychlostní stupeň řadí nahoru a vyšší kvalty dolů. To oceníte především na výjezdech z levotočivých zatáček, ve kterých potřebujete zařadit vyšší rychlost.
Originální přepákování neumožňuje žádné nastavení polohy nohy a řadící páky.
Závodní přepákování
Naproti sériově montovanému přepákování to závodní umožňuje hned několik variant nastavení. Jezdec si nastaví stupačku do pro něj ideální polohy. Stupačka je pevná, nesklápí se. Stává se z ní další "padák" chránící motorku a také vaše nohy před skřípnutím pod motorkou při pádu. Nyní je výš (nebo více vzdau), je pevná a nemá žádný hlásič - je ideálním parťákem náklonů ala MotoGP. Tím výhody závodního přepáčka nekončí. Možnost otočit řazení a nastavit si polohu řadící páčky, to je oč tu běží.
Závodní přepákovaní je velmi variabilní, má mnoho možností nastavení a další výhody.
Jak na to
Před samotnou demontáží sériového přepákování každý správný okruhář udělá jednu z nejdůležitějších věcí vůbec. Odmontuje sklápěcí boční stojánek! Protože okruhovka se stojanem není okruhovka :-). Sundáme kryt hnacího kolečka. Ten na okruhovou motorku už zpět nedávejte. Můžou se v něm ukládat nečistoty z řetězu, lépe se udržuje v čistotě a vidíme jestli je něco v nepořádku. Demontujeme tyč řazení, řadící páčku a následně i celé přepákování.
Nové závodní přepáčko by mělo přesně sedět na sériové závity. Je vyráběno na konkrétní model motocyklu. Součástí bývají i pevnostní šrouby. Doporučujeme před jejich zašroubováním použít závitové lepidlo. Budete mít jistotu, že se stupačka nepovolí. Šrouby následně dotáhneme momentovým klíčem na manuálem určenou hodnotu. Nyní namontujeme řadící páčku a novou kratší tyč řazení, která nám umožní kvalty kopat obráceně. Řadící páčka má stejně jako celé přapákování několik variant nastavení. Na délku boty, a pomocí pravolevého závitu i přesnou výšku dle potřeb každého jezdce.
Ideální nastavení stupaček a řadící páky bude chvíli trvat. Výchozí polohu zvolte "na sucho" doma v garáži. Jemné doladění zvládnete až na závodní dráze.