Jezdíš okruhy na sériovce a pořád zrychluješ? Posouváš svoje limity, cítíš se jako Rossi... V tu chvíli se probereš v kotrmelcích, motorka hodí párkrát "pana vorel" a tobě nezbývá, než zkontrolovat škody. Zrcátka a blinkry oholený, kapoty popraskaný a bez laku. Škody za desetitisíce. Výměnou originálních kapot za závodní sice pádu nezabráníš, ale oprava bude rychlejší a bude stát mnohem méně.
pusť si video:
První věcí, kterou by měl okruhář na motorce vyměnit, jsou kapoty. Vozíš s sebou zbytečnou zátěž jak psychickou, tak fyzickou. Pořád si říkáš, že tu tvoji "voňafku" nechceš zahodit. Je jako nová a byla by jí škoda. To tě pekelně zpomaluje. Blinkry, světla, zrcátka a spoustu dalších věcí na okruhu stejně nepotřebuješ, na co je tam teda mít? Sada závodních kapot stojí okolo deseti tisíc korun. To je lehounké sklouznutí se po asfaltu na sériové motorce. Je to investice, která se určitě vyplatí. Výměnou originálních kapot za laminátové a demontáží nepotřebných částí snížíte citelně váhu motocyklu. Sériové kapoty si můžeš nechat a na motorku případně zase znovu vrátit.
Závodní kapoty
Základním materiálem je laminát nebo karbon. Karbon je pevnější, lehčí, pružnější a taky samozřejmně dražší. Držme se laminátu. Kapoty z něj vyrobené jsou lehké a levné. Maska a boční kapoty se skládají většinou z jednoho kusu. Dál máme klín pod motor a zadní kapotáž. Pouhé tři díly, to je kolikrát vše, co potřebujeme. Můžeme koupit i laminátový blatník, kryt nádrže, závodní náfuky a mnoho karbonových ochranných krytů. V nejvíce exponovaných místech (tam kam se dávají šrouby) jsou kvalitní laminátové kapoty vyztuženy kevlarem pro vyšší pevnost. Skvělá je i rychlost montáže a demontáže díky rychloupínacím šroubům. Vše pasuje na originální držáky. Doporučujeme ale přikoupit závodní držák budíků a horní části kapotáže. Je svařovaný z hliníkových trubiček - neváží skoro nic a narozdíl od sériového držáku z moderních slitin se dá po pádu velice lehce opravit. Doporučujeme taktéž namontovat závodní plexisklo. Je vyšší a poskytuje lepší ochranu před větrem při zalehnutí - nižší odpor vzduchu na rovinkách.
Exponovaná místa jsou vyztužena kevlarem a v klínu je izolační fólie kvůli teplu ze svodů.
Kilometry kabelů
Kam s veškerou elektrikou, když odpojíte světla, blinkry a jiné nepotřebné věci? Pokud potřebujete kabeláž z jakéhokoli důvodu zachovat, nějak kulturně ji smotejte do jednoho svazku a ukryjte například pod budíky nebo na místo, kam se můžete kdykoli dostat. Obnažené konektory poctivě zaizolujte, aby se do nich nedostala vlhkost a voda.
Montáž kapotáže
Nejlepší je začít s montáží od přední horní části. Vyměníme držák budíků, smotáme přebytečné kabely a upevníme. Přiděláme náfuky. Ty jsou pro okruhové účely zase lepší laminátové. Originální jsou z plastu (nemusí nutně sedět) a mohou uvnitř mít různé pro nás neužitečné klapky a přepážky. Dalším dílem (pokud ho u vašeho typu motorky máte) je navaděč vzduchu do chladiče. To je velmi důležitá část, protože motorka pracuje v extrémních podmínkách na plný výkon a motor je potřeba co nejvíce chladit. Nyní přichází na řadu maska nebo celý horní díl, ten drží na pár šroubech. Spodní klín namontujeme jako další. Funguje nám zároveň i jako záchytná vana na kapaliny, které mohou při závadě unikat z motoru. K jejich zachycení pomáhájí dvě gumové zátky uvnitř klínu. Ty je za deštivého počasí nutné vyndat, jinak budete zbytečně vozit s sebou litry vody. Před montáží krytu nádrže ji doporučujeme oblepit páskou nebo krycí fólií. Zabráníte tak jejímu podření. Došli jsme až k zadní části motocyklu. Zadní díl kapotáže přesně pasuje na originální podsedlový rám. I ten je ale lepší vyměnit za druhovýrobu. Po nasazení zadního dílu nám zbývá na něj nalepit závodní pěnové sedlo. Silně nedoporučujeme jezdit na originálním. Závodní sedlo je z tvrdé pěny. Něklouže a vy do zadku dostáváte přesné informace o tom, co se pod vámi děje.
Kompletní závodní kapotáž včetně ochranných karbonových krytů.
Všechny díly kapotáže jsou na svém místě. Vychytávka z praxe říká - všechny napnuté spoje, které úplně přesně nesedí nahřejte horkovzdušnou pistolí nebo pořádně zahřejte celou motorku. Laminát při vysoké teplotě trochu povolí a přizpůsobí svůj tvar. Po schládnutí už si tvar opět drží. Pokud kapoty správně nesedí a někde se kříží, mohli by vlivem vibrací při jízdě popraskat. Pokud laminátové kapoty potřebujete delší dobu skladovat, nijak je nedeformujte! Pamatují si svůj tvar.
Laminátové kapoty jsou nenákladnou a jednoduchou úpravou, která vám ušetří spoustu peněz a nervů. Věřte mi, až s originálními kapotami na okruhu spadnete, je na jejich nákup už pozdě :).