Údržba a napínání řetězu je pro okruhového jezdce denním chlebem. Jednou za čas ale nastane chvíle, kdy se řetězová sada odporoučí do věčných lovišť a je potřeba ji vyměnit.
Pusť si video:
Na okruhu často měníme pneumatiky, kontrolujeme jejich tlaky, pečujeme o řetěz... No prostě se pohybujeme dost blízko řetězové sadě na to, aby jsme poznali, že už má své nejlepší dny za sebou a nastal čas jí vyměnit. Rozet, hnacích koleček i řetězů je mnoho druhů. Při výběru doporučujeme nebrat ty nejlevnější varianty. Nevydrží dlouho a vyplatí se připlatit za ověřenou kvalitu. Užší řetěz bez těsnících kroužků a lehčí duralová rozeta snižují váhu neodpružených hmot, ale mají kratší životnost. Volba je na vás.
Kdy je čas ji vyměnit
Tu řetězovku přece... Jak vůbec poznáme správný čas na výměnu? Jestliže je řetěz slyšet na míle daleko, lítá sem tam a mlátí do všeho, co potká, je už pozdě. Při pravidelné údržbě řetězu není těžké rozpoznat blížící se konec. Víte jak vypadal nový a co se s ním časem děje. Je nerovnoměrně vytahaný? Trčí z něj těsnící kroužky? Na ryskách pro dopínání jste už na konci? Pak je nejvyšší čas řetěz vyměnit. Pastorek a rozeta má oholené, špičaté zuby? Musíte je vyměnit zároveň s řetezem, jinak zuby nebudou sedět na články nového řetězu a velice rychle se obě komponenty vzájemně opotřebují. Někdy ale jen vizuální kontrola nestačí a je třeba sáhnout po odbornějším řešení. Kalibr, nebo -li měrka na řetězy hned ukáže v jakém je řetěz stavu.
Kalibr pro měření řetězů. Toto by ukázal na ještě dobrém řetězu.
Demontáž staré sady
Prvním krokem výměny je samozřejmě demontáž stávající sady. První jde dolů hnací kolečko. K tomu se ve většině případů dostanete sundáním plastového krytu, který uvnitř skrývá velký nános maziva a nečistot z řetězu. Kolečko je upevněno maticí, a ta je jištěna pojistnou podložkou. Tu je nutné nejprve odjistit. Abychom matici vůbec zvládli povolit, je nutné mít sešlápnutou zadní brzdu nebo vložený dřevěný špalík mezi rozetu a řetěz. Nejlepší na to ale je pneumatická utahovačka/povolovačka.
Před povolením matice je nutné odjistit zajišťovací podložku.
Řetěz se dá demontovat dvěma způsoby. Roznýtovat nýtovačkou je první možnost. Zábavnější a jednodušší způsob je rozřezat ho úhlovou bruskou. Dejte ale pozor na žhavé jiskry létající všude kolem. Následuje sundání zadního kola a odšroubování rozety.
Montujeme novou sadu
Před samotnou montáží je potřeba očistit všechny odmontované díly, které jdou znovu zpátky na motorku. Kryt řetězu, náboj kola pod rozetou a prostor okolo hnacího kolečka. Okruháři kryt kolečka nevracejí. Udržuje v sobě mastnotu a nečistoty z řetězu, prodlužuje čas výměny a znemožňuje jeho vizuální kontrolu. Nyní vložíme nové hnací kolečko, zajistíme matkou, kterou zatím ale nedotahujeme. Rozetu namontujeme pomocí momentového klíče (údaje o utahovacím momentu zjistíme v servisním manuálu). Povolíme napínáky řetězu, tím se kolo dostane co nejvíce dopředu. Nový řetěz doporučujeme otřít hadrem od maziva z továrny. Na řetězu nedrží a všechno mazivo po prvním rozjezdu budete mít na sobě a motorce. Řetez dáme na hnací kolečko a rozetu, zjsitíme délku a pomocí nýtovačky případně upravíme. Jak dlouhý zvolíme řetěz ovlivňuje rozvoz motorky a tím i jejích chování na dráze. Laborování s délkou rozvoru prozatím opomeneme. Řetěz spojíme namazanou sponkou a zanýtujeme přesně na rozměr ostatních článků. Pomůže digitální posuvné měřidlo. Zbývá dopnout řetěz a dotáhnout všechny šrouby a matice.
Nová řetězová sada. Můžeme vybrat v vícero barevných kombinací pro zvýšení počtu koní ;-).
Nýtování řetězu
K tomuto úkonu potřebujeme speciální nářadí - nýtovačku.
Nýtovačka pro roznýtování nebo snýtování článků řetězu.
Do obou volných konců řetězu zasuňte čepy vnějšího článku. Nezapomeňte na důkladné promazání vnitřku pouzdra, čepů a těsnících kroužků. Při zasouvání vnějšího článku do pouzder zabraňte setření mazadla z otvorů pouzder a poškození těsnících kroužků.
Do montážní čelisti vložte destičku řetězu určenou k nalisování na protější stranu vnějšího článku. Nýtovačku vložte na řetěz včetně montážní čelisti dle obrázku níže.
Lisování destičky na řetězovou spojku.
Otáčením šroubu zatlačte montážní čelist s řetězovou destičkou na čepy vnějšího článku. Pozor, nesmíte to přehnat, jinak by se nemohl článek volně otáčet. Pomocí posuvky změřte vedlejší článek a spojku nalisujte na přesně stejnou šířku.
Jakmile máme destičku nalisovanou je potřeba roznýtovat čepy, aby nedošlo k jejímu vypadnutí. K tomu bude potřeba vyměnit nýtovací hlavici na nýtovačce. Nýtovací hlavice má špičku. Dostatečně roznýtovaný čep poznáte tak, že špička nýtovací hlavice zapadne celá do čepu.
Takto vypádá výsledné roznýtování čepu.