TECHNIKA MOTOCYKLU - správné napnutí řetězu

Řetěz přenáší sílu motoru na zadní kolo, které vás žene kupředu. Správné napnutí je pro jeho funkci a životnost klíčové. Nevíte si s tím rady? Nebojte se, poradíme vám!

 

Pro začátek

Motorka by neměla být na montážních stojanech, ale volně na zemi s jezdcem v sedle. To jsou ideální podmínky pro správné napnutí řetězu. Už jen z této informace je jasné, že je lepší tento úkon dělat ve dvou lidech.

Povolení klíčových částí

Matici osy zadního kola povolte, maximálně pak jemně dotáhněte rukou. Povolte kontra matice na napínácích řetězu na obou stranách kyvné vidlice.

napnuti-retezu-01

Matice osy zadního a kontra matice na napínáku řetězu. Systémy se různí, ale princip je vždy stejný.

Správný průvěs řetězu

Výrobce udává určitý průvěs řetězu v daném místě. Jeho hodnotu se dočtete v manuálu nebo většinou i na štítku nalepeném na kyvné vidlici. Tento průvěs daný výrobcem se měří bez zatížení motocyklu a pokud jste zruční, zvládnete ho nastavit sami.

Mnohem přesnější měření ale je, když je motocykl zatížení jezdcem, který na motorce běžně jezdí. V tomto případě zatížíme a srovnáme všechny tři hlavní osy. Osu zadního kola, kyvné vidlice a předního hnacího kolečka. V bodě udávaném výrobcem pro měření, napněte řetěz tak, aby měl minimální průvěs (cca 20mm). Po následném odlehčení motocyklu zjístíme, že je průvěs řetězu mnohem větší. Tahle varianta je lepší pro plynulou jízdu a životnost řetězu.

napnuti-retezu-02

Průvěs řetězu bez jezdce je mnohem větší.

Nastavení průvěsu

Kontra matice máme povolené. Nyní postupně povolujeme nebo dotahujeme napínáky řetězů na obou stranách kyvné vidlice, až se dostaneme k požadovanému výsledku.

Dotáhnutí matic

Při samotném dotahování matic dbejte na to, aby se zadní kolo neposunulo dozadu. Toho docílíte tím, že si rukou zmáčknete horní a spodní část řetězu k sobě, kolo tak zůstane vepředu a následně dotáhněte matici jeho osy. Po dotažení matice překontrolujte napnutí řetězu. Často se totiž stává, že se po dotažení matice osy zadního kola průvěs řetězu sníží. Dejte pozor, aby byly kontrolní body na kyvné vidlici na obou stranách ve stejném místě. Jedině tak víte, že je osa zadního kola v rovině. Jestliže je vše v pořádku, dotáhněte kontra matice napínáků řetězu. 

napnuti-retezu-03

Kontrolní body osy zadního kola.

Zajetí řetězu

Provádějte ho plynule. Žádné sprinty na semaforech, jízda po zadním kole a podobné pro řetěz náročné úkony. Řetěz tak nerovnoměrně vytaháte, a tím zničíte. Po zajetí plynulou jízdou cca 200-500km zkontrolujte jeho dopnutí a dotažení.

Údržba

Úsílí, práce a peníze. To vše máte v řetězu vložené. Je škoda o to přijít rychleji než musíte. Aby řetěz vydržel co nejdéle, je třeba se o něj řádně starat. Kontrolujte jeho správné napnutí, čistěte a správně mazejte přípravky na to určenými. Jedině tak řetěz vydží velkou porci kilometrů.