Jako okruháři by jste měli brzdovou kapalinu měnit mnohem častěji, než je předepsaný dvouletý interval. S výměnou kapaliny úzce souvisí i odvzdušnění brzdové soustavy. Pokud jste to ještě nedělali, nezoufejte. Hravě to zvládnete.
Pusť si video!
Na okruhové radovánky je potřeba použít kvalitní brzdovou kapalinu. Brzdy používáte mnohem častěji a ostřeji než v normálním provozu. Proto při koupi dbejte na to, aby kapalina měla co nejvyšší bod varu.
Brzdová kapalina je teplotně velmi namáhaná. Nasává vzdušnou vlhkost a tím časem degraduje. Snižuje se její bod varu a brzdy vám pak vadnou. I proto interval výměny zkraťte maximálně na půl roku, respektive podle času stráveného na dráze.
Použijte brzdovou kapalinu s co nejvyšším bodem varu.
Postup výměny brzdové kapaliny
Odšroubujte víčko nádobky a injekční stříkačkou z ní vysajte všechnu kapalinu. Nádobku vytřete do sucha a odstraňte z ní všechny nečistoty. Gumovou manžetu umyjte v teplé vodě a nechte oschnout. Do nádobky nalijte novou kapalinu. Pozor na to, aby se vám kapalina nedostala nikam na motorku. Je žíravá a může způsobit nevzhledné fleky a poškodit jiné části motocyklu.
Vysajte všechnu starou kapalinu a nádobku důkladně očistěte.
Odvzdušnění systému
Budete potřebovat nádobku na starou brzdovou kapalinu, gumovou hadičku a plochý klíč. Postupujte vždy nejkratší cestou od brzdové nádobky. Pokud máte radiální pumpu, první odvzdušněte ji. Samotný proces odvzdušnění je jednoduchý (někdy to trvá i pár hodin :-D pozn. redakce).
Gumovou hadičku navlečte na odvzdušňovací šroub. Namačkejte brzdovou páčku dokud neztvrdne a podržte ji zmáčknutou. V tu chvíli povolte odvzdušňovací šroub. Páčka dojde až k řídítku a začne vytékat stará kapalina, mnohdy i s bublinkami vzuchu. Utáhněte odvzdušňovací šroub, teprve poté povolte brzdovou páčku. Tento proces opakujte dokud nevyjdou všechny bublinky vzduchu a vy uvidíte vytékat novou kapalinu. Vždy si ověřte alespoň třikrát, že je daná část opravdu bez bublinek.
Držte stlačenou brzdovou páčku, až poté povolte odvzušňovací šroub.
Dejte pozor na hladinu kapaliny v nádobce, dolévejte ji. Nesmíte ji celou vypustit. Nasáli byste si do systému vzuch a celý proces by se musel opakovat. Odvzdušněte pumpu, třmen blíž k páčce a následně druhý třmen. Pro kontrolu se vraťte znovu k bližšímu třmenu.
Po celém procesu odvzdušnění dolijte kapalinu do nádobky tak, aby byla hladina mezi ryskami, maximálně kousek pod horní ryskou. Kapalina se vlivem brzdění zahřívá a roztahuje. Při vyšší hladině tak může dojít k samovolnému brzdění. A to určitě nechcete.