Údržbu brzd spousta lidí zanedbává. Přitom je to jedna z nejdůležitějších částí motocyklu, o kterou je třeba se velmi dobře starat. Při správné údržbě ti dá nejen dobrý pocit z včasného dobrždění do zatáčky, ale může zachránit i život. Už jen při sundávání předního kola k jakémukoli úkonu, je dobré brzdy vizuálně zkontrolovat a nejlépe i vyčistit. Především pak při výměně brzdových destiček je to nutnost, aby vše stoprocentně fungovalo. Jak o tuto část správně pečovat? Dozvíš se od mistra Pepoše.
Pusť si video:
Demontáž brzdového třmene
Před samotným povolením brzdiče, je nutné povolit čep, který zajišťuje brzdové destičky. Brzdy jsou namáhány vysokou teplotou a dochází k tepelné roztažnosti všech jejich částí. Proto jde čep velmi ztuha povolit a při sundaném brzdiči je to většinou dost složité. Po demontáži třmenu zjistíme, že je uvnitř spousta mastnoty a prachu z brzdových destiček, který zvyšuje teplotu brzdové soustavy a zamezuje správné funkci pístků. To vše je potřeba důkladně očistit.
Takhle to opravdu vypadat nemá.
Brzdové destičky
Vyměňte dokud jsou stále viditelné kontrolní drážky. Nikdy nesjíždějte destičky pod kontrolní drážky! Pokud brzda vadne i po výměně brzdové kapaliny, doporučujeme vyměnit také destičky, a to i přesto, že mají stále kontrolní drážky.
Na destičkách bývají z provovýroby plechy, které zamezují přenosu tepla od destiček do pístků a následně do brzdové kapaliny. Při koupi nových destiček je vhodné tyto plechy přemontovat ze starých na nové. Většinou nebývají součástí balení. Kvalitní závodní brzdové destičky jsou vyrobeny z materiálů, které přenosu tepla zamezují. Nemusíte se tedy nutně bát, že brzdy nebudou fungovat, pokud nemáte tyto plechové destičky.
Plechy na brzových destičkách zamezují přenosu teploty z destiček do brzdové soustavy.
Čištění brzdového třmene
Brzdové pístky a jejich okolí se musí důkladně očistit. Před tím je třeba pístky vypumpovat ven. Dbejte na to, aby nevyjely ven úplně. Tomu zamezíte nejlépe velkým klíčem vloženým místo destiček do třmene. Nyní stačí napumpovat brzdu tak, aby se pístky dotlačily až ke klíči.
Po vyjmutí klíče přichází na řadu samotná očista. Použijte nejlépe měkký hadřík, kartáček na zuby a čistič brzd. Jsou-li usazeniny zatvrdlé a nejdou dolů, nepoužívejte v žádném případě kovové, ani jiné hrubé předměty. Může dojít k poškrábání pístků a následnému prolínání brzdové kapaliny. Pomůže čistič klapek a karburátorů.
Pokud se vám zdá, že tahle práce je příliš namáhavá a pěkně se u ní ušpiníte, můžete jí předejít profouknutím brzdových třmenů kompresorem po každé jízdě. Tím odstraníte věškerý brzdový prach z míst, kde nemá co dělat. Pro ten pocit dobře zabrzdit to stojí.
Důkladně očištěný brzdový třmen.
Jak poznáte, že je třmen správně vyčištěný? Pístky jednoduše rukou zatlačíte zpět do brzdiče. Jejich chod je hladký, nezadrhávají se. Pokud před vámi někdo brzdiče poškodil a pístky nebo těsnící kroužky jsou poškozené, nebo prostě staré, je potřeba brzdiče zrepasovat. Tento úkon je vhodný přenechat odborníkovi.
Teď už jen vložit nové destičky, přimontovat třmen zpět a jde se jezdit! Nezapomeňte dotáhnout brzdové třmeny na správný moment. Je o dost menší, než byste "od oka" čekali. Opravovat strhlý závit na vidlicích opravdu nechcete.