Práce nohou a rukou může pomoci podvozku v jeho práci - udržování stability motorky.
Prakticky každá okruhová škola vám vtluče do hlavy, že klíčem k dosažení větší rychlosti je plynulost vašich pohybů a podnětů, které motorce předáváte. Proto je správné nastavení podvozku od určité rychlosti tak klíčové: čím rychleji jedete, tím více energie je předáno na rám a podvozek motorky a tato energie musí být správně přenesena. Jakmile začne vaše motorka plavat nebo se vlnit, mohou se věci zvrtnout během zlomku vteřiny.
Být na motorce maximálně uvolněný, i když jedete na hraně, ohromně ovlivňuje stabilitu motorky a čím rychleji jedete, tím větší to má význam. Být uvolněný taky znamená nesedět pevně na sedačce, ale nechat pod sebou bajk pracovat. Vaše ruce a nohy pak fungují jako takové sekundární odpružení, pomáhá utlumit nárazy a pohyb, který se k jezdci dostává přes přední vidlice a zadní tlumič.
Tím, že budete na motorce sedět pevně a upjatě vlastně přidáte podvozku nezanedbatelnou váhu, se kterou se musí vypořádat navíc. Jak se vaše rychlost zvyšuje, tato váha rychle vytvoří energii, která přemůže schopnosti podvozku pohltit podněty, které přicházejí od povrchu (třeba nerovnosti na trati), což může vést ke ztrátě stability, rozvlnění a znervoznění motorky. Výsledek? V lepším případě vás to rozhodí tak, že třeba netrefíte přesně stopu, v horším trefíte kačírek.
Když se podíváte na offroadové jezdce, všimnete si, že asi polovinu času stráví ve stupačkách. Je to samo extrémní srovnání (představte si jízdu na okruhovce ve stupačkách), ale koncept je stejný. Jezdcovi paže a nohy slouží jako sekundární tlumení k podovozku motorky což jezdci umožní udržovat vyšší rychlost a podvozek se lépe vyrovná s nerovnostmi.
Obecnou radou je stát na stupačkách na špičkách svých nohou. Výhoda této pozice nespočívá jen v poloze nohy při průjezdu zátáčkou a vysedání z motorky, je taky jednodušší se na motorce nadzvednout při přesunu váhy, protože více zapojíte lýtkové svaly, než jenom stehna. Představte si přejetí třeba nějakého hrbolu na silnici, jednou s zadkem na sedačce a jednou s nadzvednutým zadkem. Všimněte si rozdílů v tom, jak se motorka a podvozek s nerovností vyrovná. V extrémích situacích na závodní dráze, kde je podovozek namáhán na maximum svých možností, je udržení stability klíčové.
Samozřejmě to chce mít trochu síly v nohou (co třeba přes zimu pár dřepů denně?) a ve stupačkách se jezdec neudrží dlouho, je to přeci jen dost namáhavé. Nejde to taky provádět v náklonu při průjezdu zatáčkou, i když i v tomto případě nohy posyktují podobný efekt. I lehké nadlehčení se (zadek neopouští sedlo) může pomoci podvozku vypořádat se s začínajícím náběhem na highsider.
Uvolněné ruce podvozku také mohou pomoci. Jezdcovi paže musí udržet značnou část váhy těla při brzdění, přirozená tendence je tedy napnout lokty a natáhnout ruce, čímž ulehčíte svalům. Problém je, že každá nerovnost, na kterou při brzdění narazíte, se přenese přímo do horní části vašeho těla, takže vám bude dělat větší potíže motorku ovládat a ještě může vytvořit nechtěné podněty do řídítek a to v situaci, kdy je přední vidlice plně zatížená. Natažené lokty moc nepomáhají ani při změně posezu před zatáčkou.
Mírně pokrčené lokty pomáhají udržet flexibilitu horní části těla při brzdění, pomáhá absorbovat nerovnosti a zamezuje nechtěným zásahům do řízení. Přesun těla do pozice pro průjezd zatáčkou je taktéž jednodušší. Zní to docela namáhavě že? Proto taky top jezdci tráví tolik času v posilovně...
Když už jsme u těch nechtěných zásahů do řízení, křečovité držení řídítek při akceleraci, kdy se odlehčuje přední kolo motocyklu, je špatně. Místo toho, aby se předek vypořádal s nadlehčenímpředního kola sám (předek jde nahoru, křečovitě se držíte řídítek, jak se odlehčí stočíte řídítka na stranu, potud v pořádku, ale pokud neuvolníte sevření řídítek při dopadu předního kola na zem, zaděláváte si na pořádný problém) dáváte mu protichůdné podněty.
Při správném posazu na motorce nevyužíváte jenom ruce. S využitím nohou (obepnutí nádrže) a břišních svalů, zpevněním vašeho torza, tím vším dosáhnete uvolnění paží a zabráníte nechtěným podnětům při přesunu na motorce.
Pro ty z vás, kteří mají zkušenosti s jízdou mimo silnice, jsou tyto zákonitosti přirozené. A není náhodou, že jízda mimo asfaltový okruh je součástí tréninku okruhových jezdců (že je motokros výborným tréninkem, o tom není pochyb). Pro ty z vás, kteří s offroad jízdou zkušenosti nemáte, budou tyto informace doufám přínosem :-).