Ačkoliv je spousta dnešních sportovních motocyklů vybavena antihopingovými spojkami, které vám vcelku beztrestně umožní nedbalé podřazování, jsou situace, kdy vám správná technika umožní hladší vjezd do zatáčky, i když máte antihop.
Teorie
Pointou je správně sladit otáčky motoru s rychlostí motocyklu, což může znít samozřejmě, ale v praxi je to složitější. Navíc jsou situace, ve kterých může být tento proces upraven k získání dalších výhod.
Cílem je podřazování při maximálních otáčkách a tvrdém brzdění, jak zpomalujete do zatáčky. Čím lepší budete při podřazování, tím hladší bude vaše brzdění, což vám umožní brzdit prudčeji a hlouběji do zatáčky.
Určitě znáte následky drsného podřazení. Jakmile pustíte spojku, nízké otáčky motoru okamžitě začnou brzdit zadní kolo, což způsobí, že se smýká ze strany na stranu. Klíčem je krátké vrknutí plynem, když je spojka vymáčklá. Tím zvýšíte otáčky motoru tak, aby byly v souladu s rychlostí zadního kola a zvoleným převodem, když spojku pouštíte. Například, když jedete 90 km/h a točíte 5000 ot./min., podřazením se zvýší potřebné otáčky motoru na danou rychlost zhruba na 6500 ot./min. Pokud při podřazení nepoužijete meziplyn, otáčky motoru spadnou až skoro k volnoběhu, daleko od potřebných otáček. Musíte toho za krátký čas stihnout hodně, ale s trochou cviku to pro vás bude samozřejmost.
Praxe
Základem je naučit se ovládát přední brzdu dvěma prsty a zároveň přidávat plyn. Vyzkoušejte si to nejdříve na nějaké bezpečné rovince. Pokud se vám podaří přesně trefit otáčky motoru, měli byste cítit při podřazení jen malý (nebo žádný) brzdný účinek motoru. Obvykle stačí krátký a rychlý pohyb zápěstí. Prudké brzdění, hladké podřazení pomocí meziplynu = ideální technika na okruzích.
U motocyklů vybavených antihopingovými spojkami lze meziplyn vypustit. Pomalým pouštěním spojky lze využít brzdnou sílu motoru. To je obvzláště výhodné při posledním podřazení, umožní vám to dříve pustit přední brzdu, čímž odlehčíte předek. Tato technika je ale náročnější než meziplyn. Je potřeba více praxe a schopnost poznat, jak se šasi v takových situacích chová. V extrémních situacích si závodníci pomocí antihopu hodí zadní kolo bokem, čímž získají lepší výjezdovou pozici.
Využití na okruhu
V zatáčkách, které se utahují, často potřebujete podřadit při dobržďování. Jenže rychlost, kterou do zatáčky najíždíte, je moc velká na rychlostní stupeň, optimální pro utaženější část zatáčky. Jezdci často obětují rychlý výjezd ze zatáčky, aby se vyhnuli podřazování při nájezdu, ale rychlostní stupeň bude bez něj moc dlouhý.
Plynulost při podřazení do utahujících se zatáček, tady se tato technika vyplácí nejvíce. Čím přesnější jste při podřazení, tím hladší jste na brzdách a záhy zjistíte, že můžete brzdit později a hlouběji do zatáčky.
Jestliže ale budete dostatečně plynulí, podřazením si nerozhodíte podvozek a budete schopní s jistotou měnit rychlostní stupeň pod brzděním do zatáčky. V utahujících se zatáčkách existuje ještě jedna možnost, jak se vyhnout podřazování v náklonu. Ještě dokud nejste v náklonu, proveďte potřebné podřazení, ale spojku nepouštějte. Kdybyste to udělali, otáčky by byly hluboko za červenou hranicí. Trik spočívá v přidáním plynu hlouběji v zatáčce tak, aby se dostatečně zvýšily otáčky motoru. Následným pozvolným pouštěním spojky docílíte kýženého výsledku. Tato technika vyžaduje precizní práci spojky a chvíli potrvá, než ji dokonale zvládnete.
Ačkoliv nemusíte dávat meziplyn při každém podřazení, je to dobrý zvyk a čím více jej budete praktikovat, tím hladší a rychlejší budou změny rychlostního stupně. Nakonec to pro vás bude přirozené a budete mít perfektně zvládnuté podřazování, aniž byste na něj museli myslet.