Závodní, racingové řazení. Obrácené řazení řekne málokdo. Nezní to vůbec sexy :-D. Nenechte se zmást začátečníky, co se snaží vypadat jako profíci a automaticky si mění své řazení na více cool konfiguraci.
Existují opravdu silné kladné, ale i záporné stránky obráceného řazení, tak si je podrobně projděme.
Provoz vs. okruh
Dlouho jsem přemýšlel nad tím, jestli má obrácené řazení nějaký smysl i v obyčejném provozu. Já ho tak jezdím a to kvůli prostému důvodu. Abych si na něj zvykl a nestávalo se mi, že zařadím omylem špatnou rychlost. Jak na okruhu, tak i v provozu se občas naskytnou situace, které by takovou chybu neodpustily. Teď se ale spokojím s tvrzením, že žádný jiný rozumný důvod pro obrácení řazení na běžný provoz není.
K čemu je to dobré?
Největší výhodou obráceného řazení na závodní trati je, že řazení vyšších rychlostních stupňů při výjezdu ze zatáčky je jednodušší. To platí jak pro pravotočivé, tak pro levotočivé zatáčky, i když z jiných důvodů.
Pokud jsme ve velkém náklonu, není dobré riskovat rozhození rovnováhy motocyklu. Spojené síly úhlu náklonu a akcelerace motocyklu mohou protočit zadní kolo. To se samozřejmě odvíjí od výkonu motorky.
Pokaždé, když jsme na hranici trakce, není dobré dělat velké pohyby na motorce, ať už při vjezdu nebo výjezdu ze zatáčky. Proto musíme zvolit svou pozici předtím, než začneme prudce brzdit do přicházející zatáčky. Jak vjíždíme do zatáčky, vše co musíme řešit, je postupně povolovat brzdu s tím, jak nakláníme motocykl. Provedení změny pozice těla na motorce v tomto okamžiku má za následek nezamýšlený pohyb s řídítky a rozhození podvozku. V extrémních případech muže dojít k ztrátě trakce předního kola, což vyústí v lowside crash.
Stejně tak výjezdy ze zatáček potřebují důkladnou rovnováhu. Často jezdci zbytečně spěchají do vzpřímené pozice a do zalehnutí zpátky za plexisklo. Pokud dáváte tolik plynu, co stačí zvládnout zadní pneu s tím, že za sebou necháváte černou čáru, to poslední, co chcete, je nechtěné pohnutí s řídítky, nebo zatlačení do stupačky. Tím si to můžete rozházet se zadní pneumatikou, která toho už tak má pokrk, nebo rozhodíte přední tlumiče, které jsou v této chvíli maximálně vytažené. Skončí to v prvním případě highsiderem a v druhém rozkmitáním řídítek.
Tak jak nám pomáhá obrácené řazení v těchto situacích? Řazení na výjezdu ze zatáček je mnohem snazší, obzvlášť když jsme vysedlí z motorky. Pokud vyjíždíte z levotočivé zatáčky a potřebujete v plném náklonu přeřadit, je mnohem jednodušší zmáčknout řadičku dolů a přeřadit na vyšší stupeň, než se snažit nacpat nohu pod řadičku, která je už tak nebezpečně blízko asfaltu. Bývalý světový šampión Kevin Schwantz, který si nikdy za celou svou kariéru řazení neobrátil a nyní trénuje, přišel k rozumu. „Byla jen jedna trať, se sérii levotočivých zatáček, kde jsem potřeboval přeřadit. Říkal jsem si, no Alpinestars mi dávají boty zadarmo, tak další pár pro ně nebude problém…??“. Mimo toho, že se vám noha zasekne pod řadičkou, se vám taky může stát, že zařadíte dřív, než jste chtěli. Quickshifter, který krátkodobě přeruší jiskru při změně rychlosti, je velmi vítanou pomůckou.
Výjezd z pravých zatáček je méně nebezpečný. Zde je výhoda v tom, že pokud jsme hodně vysednutí, je jednodušší zmáčknout páčku dolů, než se snažit narvat nohu pod ni a pak nahoru. Obzvláště výjezdy z pravých zatáček do dlouhých rovinek ukrajují nejvíce z celkového času na kolo.
Pokud tedy tvrdíme, že řazení dolů (vyšší stupeň) je jednodušší, je tedy řazení nahoru (nižší rychlostní stupeň) těžší? Rozdíl je v tom, že většinou podřazujeme před zatáčkou, kdy je motocykl rovně, což činí řazení mnohem méně záludným.
Nevýhody
Jaké jsou tedy nevýhody obráceného řazení? Ten samozřejmý je to, že ne u všech motocyklů lze jednoduše obrátit řazení a je potřeba jistý finanční obnos. Také pokud nejezdíte jen jeden typ řazení a často je střídáte, může se vám stát pár nemilých příhod, které mohou skončit bolestivě. Kevin Schwantz má takovou zábavnou historku. Když se zúčastnil 8 hodinového endurance závodu na Suzuki, jel se svým japonským kolegou obrácené řazení. V zápalu boje Kevin neúmyslně podřadil v době, kdy byl jeho motocykl vytočen do maxima. Následky byly katastrofální. „Poté, co mě a motorku dovezli zpátky do depa, mechanici oddělali víko ventilu a ventilové pružiny vyskočily do všech směrů,“ vzpomíná s úsměvem na tváři. „Podezřele se na mě dívali a říkali, že nic takového předtím neviděli. Řekl jsem jim, že nevím co se mohlo stát. Bylo to ještě v době, kdy se nezaznamenávala data z motorky, takže mi to prošlo.“