TECHNIKA JÍZDY - mapa tratě

Často přehlízení nástroj ke zrychlení svého tempa na závodní dráze nenajdete v krabici na nářadí, nebo v katalogu příslušenství s pětimístnou částkou. Je to kus papíru, mapa několika zatáček - mapa okruhu.
Mapku Brna a Mostu si můžete stáhnout v našem katalogu okruhů, nebo si ji můžete vzít na našich Okruhových dnech na SPZkách. Tak jako tak, mějte pár kopii u sebe kdykoliv jste v paddocku, protože tato mapka bude takovým váším závodním itinerářem.

Polopatě, mapka trati znázorňuje rozložení dráhy, očíslované zatáčky, délku tratě, někdy taky šířku, délku nejdelší rovinky a podobně. Pokud najdete jakékoliv další informace (sklon trati, poloměr zatáčky) zaznačte si je do mapy taky (a hned nám je pošlete, ať je můžem do naší mapky přidat ;-)). Po každém výjezdu na trať pak do mapky zaneste všechny načerpané poznatky.
Most mapa trate
Co tam teda ale napsat? Co si připsat k jednotlivým zatáčkám? Jak mě jako jezdce porychlí pár poznámek na papíře? Pro začátek se hodí zapsat si u každé zatáčky a specifické části okruhu rychlostní stupeň, jaké používáte referenční body a jak se bajk v dané situaci chová. Tak například jestli brněnské Áčko projíždíte na trojku, zapište si to. Všimli jste si hrbolu v nájezdu do první levé? Na papír s tím. Používáte jako referenční bod pro brzdění ceduli s nápisem 200m, zaneste to do mapy.  Buďte tak detailní a důkladní, jak to jen půjde, vzpomeňte si na každou maličkost. Popište referenční bod nejen pro bzdění, ale i pro zavření plynu, pustění brzdy, zatočení a otevírání plynu. To stejné platí pro informace, které vám vrací vaše motorka (jak se chovají tlumiče, stabilita apod.).
most-stopa


Tyhle poznámky vám pomůžou více způsoby. Přinutí vás víc se soustředit na to, co dělá  a jak se chová motorka na trati (zaznamenávejte, nenechte vaše myšlenky uletět do oblak, pořád se musíte soustředit na jízdu že), donutí (umožní) vám to studovat mezi jízdami nebo dny a můžete si svoje poznámky porovnat s ostatními jezdci. Pokud jezdíte s týmem, tím myslím i kamaráda, co vám motorku postaví na stojany, když přijedete z tratě, můžete nad mapkou sednout a společně si ji projít, což mu umožní lépe pochopit, co se na trati děje a jak se motorka chová. Ve většině případu to pak povede k přesnějším změnám a zásahům do nastevení motorky. Ať už je to převod, geometrie nebo podvozek. mapka-brno


Jako jezdec byste se měli k mapě často vracet a aktualizovat je co nejčastěji (s tím jak budete postupně zrychlovat, budou se měnit referenční body, zařazený stupeň atd.). Jestli jste si poznamenali, že v první zatáčce vás motorka vynáší ven, zapřemýšlejte nad tím, jak situaci vyřešit. Třeba změnou nájezdu, nebo změnou nastavení motorky. Zaznamenejte si, co jste vyzkoušeli, a jestli jste dosáhli kýženého efektu.

Zrychlování nepřijde samo a není jednoduché, ale když budete správně pracovat s nástroji, které máte k dispozici, budete vteřiny krájet rychleji, než byste třeba ze začátku očekávali. Pokud mapku správně používáte, hraje velkou roli ve vývoji vašich časů. Použivejte ji proto často!