Často přehlízení nástroj ke zrychlení svého tempa na závodní dráze nenajdete v krabici na nářadí, nebo v katalogu příslušenství s pětimístnou částkou. Je to kus papíru, mapa několika zatáček - mapa okruhu.
Mapku Brna a Mostu si můžete stáhnout v našem katalogu okruhů, nebo si ji můžete vzít na našich Okruhových dnech na SPZkách. Tak jako tak, mějte pár kopii u sebe kdykoliv jste v paddocku, protože tato mapka bude takovým váším závodním itinerářem.
Polopatě, mapka trati znázorňuje rozložení dráhy, očíslované zatáčky, délku tratě, někdy taky šířku, délku nejdelší rovinky a podobně. Pokud najdete jakékoliv další informace (sklon trati, poloměr zatáčky) zaznačte si je do mapy taky (a hned nám je pošlete, ať je můžem do naší mapky přidat ;-)). Po každém výjezdu na trať pak do mapky zaneste všechny načerpané poznatky.
Co tam teda ale napsat? Co si připsat k jednotlivým zatáčkám? Jak mě jako jezdce porychlí pár poznámek na papíře? Pro začátek se hodí zapsat si u každé zatáčky a specifické části okruhu rychlostní stupeň, jaké používáte referenční body a jak se bajk v dané situaci chová. Tak například jestli brněnské Áčko projíždíte na trojku, zapište si to. Všimli jste si hrbolu v nájezdu do první levé? Na papír s tím. Používáte jako referenční bod pro brzdění ceduli s nápisem 200m, zaneste to do mapy. Buďte tak detailní a důkladní, jak to jen půjde, vzpomeňte si na každou maličkost. Popište referenční bod nejen pro bzdění, ale i pro zavření plynu, pustění brzdy, zatočení a otevírání plynu. To stejné platí pro informace, které vám vrací vaše motorka (jak se chovají tlumiče, stabilita apod.).
Tyhle poznámky vám pomůžou více způsoby. Přinutí vás víc se soustředit na to, co dělá a jak se chová motorka na trati (zaznamenávejte, nenechte vaše myšlenky uletět do oblak, pořád se musíte soustředit na jízdu že), donutí (umožní) vám to studovat mezi jízdami nebo dny a můžete si svoje poznámky porovnat s ostatními jezdci. Pokud jezdíte s týmem, tím myslím i kamaráda, co vám motorku postaví na stojany, když přijedete z tratě, můžete nad mapkou sednout a společně si ji projít, což mu umožní lépe pochopit, co se na trati děje a jak se motorka chová. Ve většině případu to pak povede k přesnějším změnám a zásahům do nastevení motorky. Ať už je to převod, geometrie nebo podvozek.
Jako jezdec byste se měli k mapě často vracet a aktualizovat je co nejčastěji (s tím jak budete postupně zrychlovat, budou se měnit referenční body, zařazený stupeň atd.). Jestli jste si poznamenali, že v první zatáčce vás motorka vynáší ven, zapřemýšlejte nad tím, jak situaci vyřešit. Třeba změnou nájezdu, nebo změnou nastavení motorky. Zaznamenejte si, co jste vyzkoušeli, a jestli jste dosáhli kýženého efektu.
Zrychlování nepřijde samo a není jednoduché, ale když budete správně pracovat s nástroji, které máte k dispozici, budete vteřiny krájet rychleji, než byste třeba ze začátku očekávali. Pokud mapku správně používáte, hraje velkou roli ve vývoji vašich časů. Použivejte ji proto často!