Zadní brzda je ovládací prvek, který spousta lidí používá prostě špatně. Přitom se dá použít v různých situacích s nečekaně dobrými výsledky. Zeptejte se různých lidí, jak používají zadní brzdu. Dostanete spoustu odlišných odpovědí, od old-school jezdců, kteří brzdí jedině zadní, až po ty, kteří se ji ani nedotknou. Správné použití leží mezi těmito dvěma extrémy. Ovšem v situacích, kdy nám nejde jen o zastavení motorky, může přinést až překvapující výhody.
Neignorujte zadní brzdu!
Abychom si zadní brzdu důkladně osvojili, musíme ji důvěrně znát. Jak moc brzdí a jak moc je její účinek ovlivněn přenosem váhy. Prvně se přesvědčte, že vše funguje jak má a je správně nastaveno. Brdový pedál by měl být pár milimetrů pod vaší nohou, když sedíte v pohodlné jízdní pozici, takže se vám nestane, že byste na ní měli nohu položenou a je dobře nadosah. Na prázdném parkovišti si vyzkoušejte zastavit motorku jen zádní brzdou, nejdříve slabě, poté prudčeji. Experimentujte se zmáčklou spojkou a bez spojky. Všimněte si, jak se mění dynamika: pokud spojku nezmáčknete a motor pomáhá při zpomalení, máte více kontroly a zadní brzda je méně náchylná k zablokování. Všimněte si také, jak si zadek přičapne, když zmáčknete zadní brzdu. Geometrie zadní kyvné vidlice stlačí zadek motorky pod brzděním dolů – to se dá využít ku prospěchu věci.
Nyní přidejme přední brzdu. Zjistíte, že čím více brzdíte přední, tím hůře se zadní brzda ovládá a je méně účinná. Snadno se zablokuje, jak se zadní kolo odlehčí. Někteří závodníci se zadní brzdy úplně vyvarují. Přední brzdí tak silně, že mají zadní kolo ve vzduchu, čímž je pro ně zadní brzda zbytečná. Použití zadní brzdy, stačí jemné, pomůže snížit těžiště, přidá stabilitu a umožní vám brzdit prudčeji. Pokud to situace dovolí, zmáčknutí zadní brzdy půl vteřiny před přední věci více uklidní. Vyzkoušejte si, co funguje nejlépe.
Řekněme, že jsme v prudké zatáčce, nebo se zatáčka utahuje, a my jedeme příliš rychle. Zaklapnutí plynu a použití přední brzdy způsobí přenos váhy na předek, což může mít za následek ztrátu trakce přední pneu. Ale když v této situaci podržíme plyn a přibrzdíme lehce zadní brzdou, dostatečně zpomalíme a utáhneme stopu. Zadní brzda je mnohem lepší pro upravování rychlosti než přední brzda a plynová rukojeť. S nezmáčklou spojkou a stálým plynem máte překvapivě dost kontroly jen se zadní brzdou.
Zadní brzda zabraňuje přenosu váhy na předek, zlepšuje stabilitu podvozku a pomáhá udržovat rychlost v zatáčkách. Naučte se ji používat ;).