Přední brzda motocyklu je jeho nejsilnější nástrojem. Má dostatek síly, aby v určitém okamžiku přenesla veškerou váhu motorky dopředu. Brzdy jsou shodou okolností také nejméně využívánou součástí, lépe řečeno, není využíván jejich plný potenciál. Jezdci jsou často nedůslední v práci s brzdovou páčkou a nebrzdí dostatečně silně. K tomu ještě laxně a pomalu zavírají plyn, čímž prodlužují přechod plyn-brzda a celý nájezd do zatáčky je nedbalý. Důslednost při používání přední brzdy a zavírání plynu, jak rychle to jen jde, zkrátí vzdálenost, kterou potřebujete ke zpomalení na požadovanou rychlost. Na závodní dráze toto činí rozdíl v počtu předjetí.
Slabé využívání brzdy je jenom posíleno mylnou představou, že abychom zrychlili, musíme brzdit později - to většinou vede k chybám při podřazování, dalšímu tlaku na přední kolo a přepálení nájezdové rychlosti. Místo toho je vhodnější více metodický přístup, který začíná ještě dřive, než se dotknete brzdy.
Přechod plyn-brzda hraje velkou roli ve správném nájezdu do zatáčky, přitom na ní málo jezdců klade důraz. Špatné, nebo vůbec žádné brzdné body jsou typicky na vině. Pokud máme stanovený brzdný bod, může to některé jezdce svádět k lenosti. Pokud nemáme zároveň zvolen bod, kde pustíme plyn, pustíme jej brzy a k brzdnému bodu "dokloužeme" bez plynu - tím se okrádáme o cenné metry. Abyste dosáhli lepšího výsledku, najděte bod puštění plynu a zakomponujte jej do brzdného manévru. Přechod plyn-brzda se tím zrychlí.
Podívejte se na následující příklad, který srovnáná dva jezdce. Horní část grafu znázorňuje rychlost a spodní pozici plynové rukojeti. Je snadno rozpoznatelné, že méně zkušený jezdec (červená linka) nemá stanovený bod pro puštění plynu a pouští jej pozvolna. Zkušenější jezdec (modrá linka) drží plyn o něco déle a prudce jej zavře. Tím, že méně zkušený jezdec zavírá plyn pomaleji, se jeho přechod plyn-brzda prodlužuje. Zkušenější jezdec naopak provede tento přechod v řádu milisekund.
Graf č.1
Když začínáme brzdit, je důležitá přesnost. Počáteční zmáčknutí páčky musí být silné, ale né příliš ostré. Příliš prudké zmáčknutí přední brzdy rozhodí podvozek a dá zabrat gripu přední pneumatiky. Navíc tlumiče musí zvládnout pohltit přenos váhy. Obecně lze správné brzdné síly dosáhnout dvěma prsty, i když někteří jezdci používají jen jeden, hodně to záleží na vašich brzdách. Jako bonus přináší používání dvou prstů větší kontrolu nad řízením motorky a urychluje přechod plyn-brzda.
S dostatečně silným počátečním brzděním budete schopní dosáhnout maximálního brzdného účinku rychleji. Většina sportovních motocyklů je schopna brzdné síly okolo 1G a zkušení jezdci ji dosáhnou v jedné vteřině brzdění (rychlejší čas by způsobil přetížení předního kola a potenciálně i pád). Právě v tomto bodě ztrácí lhostejný jezdce nejvíce.
Graf č.2
Druhý graf opět znázorňuje dva jezdce. Horní část grafu reprezentuje rychlost, prostřední pak brzdnou sílu brzdy, rovinka a opět brzdy). Spodní část reprezentuje zrychlení na rovině. Všimněte si, že zkušený jezdec (modrá linka) vyvine brzdnou sílu rychle, graf prudce klesá až k 1G. Méně zkušený jezdec (červená linka) vyvíjí brzdnou sílu pomaleji (graf klesá méně prudce). To je způsobeno laxním zacházením s přední brzdou a výsledkem je, že nezkušený jezdec stráví na brzdách více času a má delší brzdnou dráhu.
Důležitá je koncentrace při brždění. Soustřeďte se na 100%. Dokud nejste ve finální fázi brzdění, kašlete na nájezdovou stopu, apex, nebo co bude dneska k večeři. Udržujte adekvátní tlak na brzdovou páčku a soustřeďte se na dosažení nájezdové rychlosti. Jedna věc je dosáhnout maximálního brzdného účinku, ale druhá věc je tento účinek udržet po celou dobu. Všimněte si, že modrá linka se téměř konstatně drží hodnot kolem 1G, kdežto červená má spoustu výkyvů.
Jakmile jsme dosáhli požadované rychlosti, je potřeba přemýšlet o zatáčce a puštění brzd. Tady hrají opět velkou roli vhodně zvolené body. Bod kde pustíme brzdu plně, není tak reálný jako bod, kde ji pouštět začneme. Vraťme se zpátky k druhému grafu. Na červené lince vidíte, že je její maximum až v závěru brzdného manévru. Větší tlak na brzdu při přípravě na nájezd do zatáčky - nebezpečná kombinace. Naproti tomu modrá linka jde pozvolna. Jezdec neklade takové nároky na přední gumu a tlumiče. Bod kde začnete pouštět brzdu je důležitý i z dalšího hlediska. Pokud jej mít nebudete, může se stát že budete brzdu držet příliš dlouho a nedáte čas podvozku k tomu, aby se před zatočením ustálil.
Vytvoření jistoty na brzdách a získání znalostí, kde přestat brzdit vyžaduje samozřejmě cvik. Na trati můžete experimentovat s různými referenčními body a získáte také lepší pocit při prudkém brzdění. Jděte na to ale pomalu a pozvolna získejte jistotu při práci s brzdovou páčkou. Nezapomeňte nastavit páčku do správné polohy. Nejenom vzdálenost páčky od řídítka ale i výška, ve které se páčka nachází hraje roli. Pokud máte páčku příliš vysoko, budete se na ní muset natahovat poté, co zavřete plyn. Stejně tak rukavice. Příliš volné omezí cit a příliš těsné pak pohyb ruky.