Ultimátním cílem každého závodního jezdce je dosažení co nejlepšího času na kolo. Co když ale nechcete závodit, ale jenom si prostě užít vysoké množství adrenalinu a uspokojení, které jízda na limitu přináší? Potřebujete přitom vědět, jak rychle jedno kolo obkroužíte? Ano, potřebujete!
Jak na to
Měření času zajištují transpondéry. Jsou to takové šikovné krabičky, které umístíte na svůj motocykl pomocí plastových držáků. Nejběžněji na vidlici hned pod brýlemi, na rám motocyklu, podsedadlovou část a podobně. Vhodnost umístnění transpondéru vám potvrdí na technické přejímce. Proto je dobré mít alespoň držák transpondéru umístěn před její absolvování.
Na startovní čáře je pak umístěna měřící brána, která snímá každý váš průjezd. Sektorové měření agentury nenabízí, to je záležitost až velmi rychlých závodů. Časy na kolo organizátor jízd prezentuje většinou na velké obrazovce v registračním boxu a nabízí i možnost vytisknout si časy z celého dne na papír. Máte tak přehled o všech vašich kolech.
Další variantou měření času je vlastní laptimer. Krabička s displejem, která zobrazuje hodnotu aktuálně zajetého kola, ale ty chytřejší, vybavené GPS modulem, umí i sektorové měření nebo porovnání času proti vašemu nejlepšímu kolu. Okamžitě víte, jestli máte kolo dobře rozjeté, nebo v jakém úseku ztrácíte.
Proč?
To jsem trochu odbočil, ale pojďme zpátky k tématu. Hodnota zajetých časů na kolo je pro vás jako pro jezdce extrémně důležitá. Je to perfektní indikátor vašeho progresu. Váš pocit z jízdy přitom vůbec nehraje roli. Můžete si myslet, že jedete velmi rychle, ale realita bude přesně opačná a naopak. Můžete mít pocit, že se jen tak vezete, ale jakmile se mrknete na časy zjistíte, že jste jeli svůj osobák. Lidský mozek je v tomto ohledu ošemetný. Tím, jak se například snažíte pozdě a prudce brzdit a zvyšuje se přetížení, které na vás působí, nabydete dojmu, že prostě jedete rychleji. To, že velmi pravděpodobně minete bod zatočení, už vaše hlava nepobere. Na pocity rozhodně nehleďte.
Dramatická jízda neznamená rychlý čas
Svoji jízdu musíte neustále analyzovat. Kroužení jen tak bez rozmyslu je sice fajn a ano, bude vás to bavit, ale pokud se chcete zlepšit, musíte postupovat cíleně. Byl takový a takový průjezd rychlejší nebo ne? Jedině čas na kolo odpoví.
Rozdělení do výkonnostních skupin
Jezdec není jediný, kdo potřebuje dosažené časy na kolo znát. Důležitý je tento údaj hlavně pro organizátora ježdění. Podle vámi dosažených časů totiž může jezdce rozřadit do výkonnostních skupin. Nestane se tak, že by se na trati potkali naráz velmi pomalí jezdci spolu s rychlými. Čím kompaktnější je jezdecké pole, tím méně se předjíždí a každý jezdec má více prostoru pro zajetí svého rychlého kola.
Volné jízdy s Okruháři
Na našich volných jízdách dělíme jezdce do pěti skupin místo obvyklých čtyř. Navíc na trať naráz vypustíme o 24 jezdců méně, než je standardem. Roztřízení podle časů provedeme již po dvou jízdách. To vše, abychom zajistili co nejvíce volného prostoru na dráze pro začínající okruháře. Volné jízdy s Okruháři jsou tedy určeny pro jezdce, kteří absolvovali Okruhový den na SPZkách, Motoškolu Automotodromu Brno nebo třeba volné jízdy. Pro každého, kdo již má alespoň minimální zkušenost s jízdou na závodní dráze, ale ještě nedozrál do hobby úrovně většiny agentur. Přihlásit se můžeš zde.