Víte, že přesně před 30 lety bylo otevřeno první oficiální zastoupení japonské značky u nás? Společně s panem Vladimírem Přibylem jsme trochu zavzpomínali na svět, který byl diametrálně odlišný od toho, jak ho známe dnes. A chybět samozřejmě nemůže ani pořádná porce testů a současných novinek. Bimota KB4, KTM 1290 Super Adventure R nebo třeba Yamaha XSR900, všechno na samotném topu svých tříd. Pro fanoušky sportu je tu komplet potvrzená startovní listina MotoGP pro sezonu 2023 a neopomenuli jsme ani největší podzimní tuzemské motoakce. Fandíme motorkám, o to tady jde!
MH TEST - KTM 1290 Super Adventure R
Pro KTM není ani to nejlepší dost dobrý. Dokazujou nám to prakticky každým svým modelem, který opustí vrata továrny v Mattighofenu. A jednou z těch, na kterých je doopravdy těžké hledat nějakou chybu, je právě Super Adventure R. Motorka, kterou už několik let naprosto zbožňuju, a hned vám taky řeknu proč. Model s motorem 1190 jsem měl na dlouhodobý test a od té doby tvrdím, že je to nejlepší motorka na světě. Jedna z mála, kterou bych si koupil za svoje vlastní peníze.
MH EXCLUSIVE - Bimota KB4
Bimota je značka, která už od samého začátku dělá věci po svým. Oni se neumí spokojit s něčím, co dlouhý roky funguje, a tak vymýšlejí různé speciality – řízení rejdovým čepem nebo třeba na první pohled podivný trubkový kyvky. Jejich nedávné partnerství s Kawasaki přineslo už druhý model v řadě. Po přeplňované Tesi H2 tu máme trochu méně divokou KBčtyřku. Tentokrát je to kapotovaná sportovní motorka, ale nenechte se zmást – tohle rozhodně není žádný superbike.
MH TEST - Moto Guzzi V7 850 Special
Jízda na Moto Guzzi by měla být svátkem a rozhodně by se neměla stát všedností. Je prostě boží si v jejím sedle užít krásný den. A přesně o tom taky bude následující povídání. Máme před sebou test motocyklu Moto Guzzi V7 Special. Jako pokaždé si před samotným vypůjčením stroje dělám teoretickou přípravu, abych věděl, co na mě čeká a na co se to vlastně posadím. Jako první se prolistovávám našimi katalogy a otipovávám si konkurenci. Hledám a s překvapením zjišťuji, že v podstatě nenacházím.
MH TEST - Yamaha XSR900
Tak tvrdý svezení jsem nečekal, ale tohle není žádná zážitková turistika – tohle je přesně motorka, kterou vytáhnete na dvě hodiny kolem baráku, budete ji drtit po kvalitních okreskách a pak si vychutnáte ty krásný barvy u kafe, které budete polykat se suchým jazykem. Svezení je to jednoduše nekompromisní. Už dlouho jsem neřídil japonskou motorku, která by působila tak pevně, drsně a zpočátku až nepoddajně. Zavázat mi oči, tak bych z projevu podvozku přísahal, že jedu na nějaké evropské limitce. Tohle že postavila Yamaha?
MH ROZHOVOR
devadesátky a motorky – jak to vlastně bylo?
Vladimír Přibyl je člověk, který motocyklům zasvětil svůj život. V roce 1992 jako první otevřel oficiální zastoupení japonské značky pro český trh, dlouhá léta si ho pamatujeme jako šéfa motocyklové sekce SDA. Ještě i dnes ho můžete potkat na populární Vrbovce v Praze, kde má svou kancelář a šéfuje skvěle šlapajícímu Yshopu. Je to člověk, který stál u samého zrodu motocyklového byznysu u nás.
MH TEST - BMW K 1600 B
B jako bagger. Nemá to nic společného s bagrem, v překladu jde o pytláka a jedná se o módu cestovních motorek pocházející z Ameriky. Mašiny byly upraveny do specifického stylu – nízké zdvihy tlumičů, splývavá záď s dlouhým blatníkem, nízko posazená sedačka, krátké plexi a optimálně velké přední kolo. No, a v BMW se před pár lety rozhodli takovou motorku především americkému trhu nabídnout. Jenže tenkrát žádný velký dvouválec neměli, a tak se na podzim roku 2016 představila první generace K 1600 B – bagger z šestiválcového touringu.
MH TEST - Honda CB500X
Pojďme se ke konci silniční sezony společně podívat na zoubek téhle malé a velmi nedoceněné mini adventure motorky. Honda odjakživa tvořila motorky, které na první dobrou ihned padnou do ruky. Sednete a prostě hned poslepu víte, co a kde máte hledat. Anebo vlastně nehledat. Všechno je tam, kde to podvědomě očekáváte. Ani nová CB500X není v tomhle ohledu žádnou výjimkou, a letos navíc přijela s lehkým upgradem. Pořádně jsme ji projeli a zjistili tohle.
MH TEST - CFMOTO 800MT Touring
Víte, při testování motorek jsem si nikdy nějak extra nepřipouštěl tlaky zvenku. U téhle motorky je to jiný. Na jedné straně stojí stohy popsané obdivnými recenzemi nejen novinářů, ale především prvních desítek majitelů, kteří už stihli něco najet. Na straně druhé ti, kteří se za každou cenu snažili najít něco, na co u „toho Číňana“ plivnout. Našli. A já tedy teď sedím v sedle a nějak mi jde hlavou, že tohle není jen další stroj na otestování. Opravdu se může z několika úhlů pohledu jednat o zlomovou motorku.
MH TEST - Aprilia SR GT Sport 200
Je skvělé, že nám to vyšlo takhle pěkně za sebou. Budeme tedy moct plynule navázat. Minule jste si s naší kolegyní Lenkou užili poměrně rozsáhlý test modelu Aprilia SR GT 125 a dozvěděli se, že nové čtyřtaktní jádro nejenže splňuje normu Euro 5, ale hlavně má super odpich a po čertech využitelnou sílu na rozjezdu! A Lenka ví, o čem mluví, protože skútry sama prodává (a zároveň je testuje) dostatečně dlouho na to, aby mohla srovnávat.
MOTOGP - na rok 2023 jsou karty rozdány
Dlouho nepamatujeme, že by se takovou dobu čekalo na kompletní startovní listinu pro nadcházející rok. Turbulentní prostředí, odchod jedné z továren, a hlavně zcela nové požadavky na piloty si zřejmě vyžádaly svou daň a my až teď můžeme definitivně potvrdit, jak bude v příštím roce vypadat startovní rošt. A jak je naším zvykem, přidáme i podrobnosti.
MS SUPERBIKE
Nemohlo to být lepší. První polovinu sezony 2022 uzavřel oldschoolový Most a tu druhou otevřela jedna z nejnáročnějších tratí zařazených do WSBK šampionátu, tedy francouzské Magny-Cours. Hodně rychlé tři zatáčky na úvod, pak nejtvrdší možné brzdy po dlouhé rovině do vracáku Adelaide, rovinka a za ní otočka o 180 stupňů, pak překlápěčka Imola a za ní už sešup z kopce do těžké spodní pasáže s pravou zatáčkou, za kterou na jezdce čeká při výjezdu na cílovku ještě sakra hodně utažený retardér.
ROAD RACING - Dymokury
Český road racing má na růžích ustláno, protože ho dělají šikovní lidi. Tohle mě napadlo v Dymokurech hned zkraje, po odjetí prvních kvalifikací. Všechno parádně šlapalo, každý byl na svém místě a děj se odehrával plynule, jakoby až vzdáleně od větších komplikací. Závody na téhle trati byly znovuobnoveny v roce 2012 a od té doby se vše perfektně vypilovalo, zaběhly se všechny automatismy a lze jen klobouk smeknout před Bárou a Petrem, kteří to s vervou a takhle skvěle z mrtvého bodu rozpohybovali.
CO MÁME V TLAPÁCH - redakční test
Máme spolu odježděno nějakých dvacet tisíc kilometrů, tak už si troufnu hodnotit. Shark zamakal a vymazlil koncept integrálky Spartan k naprosté dokonalosti. Navleču na hlavu a připadám si, jako kdybych si oblékl eskový Mercedes se vším tím jeho komfortem. I plexi zní při zavření podobně jako klapnutí dveří od limuzíny. Na jeho aretaci veprostřed jsem si dlouho zvykal, přece jen jsem najel statisíce kilometrů s aretací na levé straně.
JAK JEZDIT - skupina více motorek
Kontrola motorky je úplný základ, který se nesmí nikdy podcenit. Na vyjížďce nechce nikdo řešit problémy se strojem. Je dobrý mít při odjezdu úplně plnou nádrž, a když skupina motorek během vyjížďky zastaví na pumpě, měl by každý dotankovat i v případě, že máte třeba ještě půlku nádrže. Nikdy nevíte, kde bude další benzinka (to platí hlavně v odlehlých destinacích, kde není tak hustá síť čerpacích stanic). Ze zkušenosti doporučujeme určit si předem záchytné body.
MH NA AKCI – CSD 2022
10 let vztahu se světovým stuntridingem
V jádru W-TEC Czech Stunt Day už od ročníku 2013 žila myšlenka uspořádat mezinárodní soutěž. To se v roce 2016 úspěšně podařilo a až do roku 2022 rostl progres, kvalita soutěžních podmínek a celkových průběh 3denního eventu. Zhruba dva měsíce před akcí jsem oficiálně oznámil, že po deseti letech organizace ukončuji soutěž a uzavírám značku jménem Czech Stunt Day. Domnívám se, že málokdo dokáže vlastně reálně vnímat, jak komplikované rozhodnutí to bylo…
DLOUHODOBÝ TEST
Aprilia Tuono V4 1100 Factory & Yamaha MT-10
Umí zajet Brno v naprosto sériovém stavu na cestovních gumách pod dvě dvacet a pak mě v naprostým pohodlí a klidu odvézt 250 km temnou nocí domů. Motorek, jako je Yamaha MT-10, není moc. Mezi super naháči si vlastně udělala třídu sama pro sebe.
MH CESTOPIS - Chorvatsko po dívčí ose
U nás s Aničkou to bylo malinko jinak. Opalovaly jsme se v Brně na přehradě a já se zeptala, co dělá na pány Cyrila, Metoděje a Husa. Obě v plánu nic, tak se začala rychle rýsovat dovolená v Chorvatsku. Ovšem prvotní kámen úrazu byl sehnat jí motorku, protože žádnou vlastní nemá. V tomto nám vyšli vstříc v MTT Brno a nabídli jí CFMOTO NK300. No a pár dní před odjezdem se rozhodlo, že bych si i já měla vzít CéeFko.
MH NA AKCI - Prague Harley Days
Přiznám se, že jsem si nebyl úplně jistej, jestli na letošní Prague Harley Days vyrazím. Nic osobního proti téhle akci, ale přece jen je člověk koncem sezony už krapet ze všech těch srazů a lidí trochu unavenej, a navíc má volný víkend podobnou hodnotu jako zlatá cihla. Plus to, že stárnu a páprdovatím. Jenže pak jsem se shodou okolností vyskytnul na stejné pláži Máchova jezera, kde se vloni na jaře odehrálo evropské představení Pan Ameriky, a přepadla mě nostalgie.
CUSTOM - Indian Chief, WMP The Supreme
Při otevíračce pražské prodejny Indianu mě tahle motorka chytla za oko jako první. „Wau, co to sem dokázali dotáhnout? Něco ze Států? Nebo z Německa? Jak to, že ji neznám?“ blesklo mi hlavou. No, asi proto, že šlo o čerstvě dokončený kousek písecké party WMP. Míra Žižka se svým týmem se opět vytáhnul a ukázal, že i u nás občas umíme stavět světově.
Nový tištěný MOTOhouse 10/2022
V prodeji od soboty 1. října 2022
cena časopisu 119 Kč (SK verze 4,90 €)
Roční předplatné 990 Kč
nebo 1.149 Kč s MH katalogem (SK roční předplatné 39,90 €)
Předplatné Česko: www.send.cz
Předplatné Slovensko: www.ipredplatne.sk
Digitální publikace MOTOhouse 10/2022
ALZA MEDIA
https://www.alza.cz/media/motohouse-10-2022-d7437362.htm
DIGIPORT
https://www.digiport.cz/detail/floowie-pu/509286/775-motohouse-10-2022