Je tu podzim, nebudeme sice tolik jezdit, ale můžeme se bavit i jinak. Například sledovat všechny novinky, které už na nás jednotlivé značky začínají chrlit a které vám taky budeme během zimy na našich stránkách pečlivě představovat. Tentokrát začínáme s cestovní Suzuki GSX-S1000GT a retro naháčem od Kawy Z650RS. Obě hodně zajímavé…
A některé modely 2022 už jsme dokonce měli možnost i otestovat! Dejte si tak velký trip po Skotsku s naší spolupracovnicí Eliškou, která ho projela na nových pětistovkách od Hondy. Nebo si zahrajte s GASem na blátožrouty na fungl nových zelených motokroskách. A protože správný časák, to mají být hlavně testy, přidáme ještě Diavela, Rocket 3 R, Yamahu R1, Speed Tripla, KTM Duke 890 R a BMW R nineT. Samé lahůdky!
Užijte si poslední dny v sedle, opatrně na listí a posmrkané silnice a ahoj na stránkách MOTOhousu. My se jdeme pomalu pustit také do MH katalogu 2022, ať máte co pod stromeček.
MH EXKLUSIVE: nové pětistovky Honda
V kubatuře do 35 kilowattů se to začíná hemžit konkurencí, a proto stojí trochu rozmyšlení zvolit si tu pravou nejen do začátku. Honda nám dává ve třídě pětikoulí další dávku inovací a možnost volby, abychom sáhli právě po ní. Bude to tak?
Modely 2022 Honda CB500F, CB500X, CBR500R a také stylovku Honda CMX500 Rebel prohnala podzimním Skotskem naše spolupracovnice Eliška. Jde o první zveřejněný test těchto motocyklů v Čechách
SROVNÁVACÍ TEST: Ducati Diavel vs. Triumph Rocket 3 R
Power Cruiser – kouzelná slovíčka, která v nedávné historii výrazně rezonovala. Pamatujete se na doby, kdy v podstatě každá značka měla v nabídce nějakou tu velkou bestii s motorem jak z atomovky? Yamaha V-Max, Honda F6C, Suzuki M1800R, H-D V-Rod, Victory Hammer, Moto Guzzi Audace… pěkně se to řezalo. Všichni šli po tom samém – hromada testosteronu, pořádná hmota a krouťáku, že by to zvládlo vystřelit na Měsíc. Pak najednou během pár let cvak… a byly pryč!
MH TEST: Yamaha YZF-R1
Historie říká, že svět motorek se datuje před rokem 1998 a po roce 1998. Ten rok vzešla z ohně a potu první historicky legendární YZF-R1. Legenda, která mnohým náctiletým visela na zdi na plakátu. Mně třeba visela v roce 2009 bílo-fialová s hubenou brunetkou. Vzpomínáte? Legenda, která zavinila mnoho rozvodů a kvůli které se za těch 23 let mnoho chlapů zadlužilo jenom proto, že ji prostě potřebovali. Rozumím tomu, patřím mezi ně.
MH TEST: Triumph Speed Triple 1200 RS
Triumph si s ním dával načas. Zatímco se ostatní naplno věnovali odlehčování a posouvání výkonu svých super naháčů až na úroveň plnokrevných superbiků, v Anglii si dlouhé roky jeli svou zajetou hru „tradičních hodnot“ – masitý motor, hodně želena a pocit festovnosti. Žádný hon za co nejvyššími tabulkovými hodnotami je nezajímal. To se letos změnilo. Nový Speed je lehčí, mnohem výkonnější a syrovější stroj, než dosud býval. Je to dokonce taková šleha, že se doslova přes noc pevně zařadil mezi naháčovou smetánku po bok Tuona, Super Duka a Streetfightera.
MH ROZHOVOR: Kateřina Jandová
U stunt ridingu nejde jen o frajeřinu, ale hlavně o dokonalé zvládnutí motorky. Zeptali jsme se Kačky Jandové, co ji do tohoto světa přivedlo a co by holkám poradila, kdyby chtěly taky… Stunt riding neboli česky kaskadérské ježdění na motorce je sport, který vidíme hlavně na show. Nenechme se však zmýlit, jedná se o sport, v němž se konají oficiální závody, jak jsme se mohli dočíst v minulém čísle o mezinárodních závodech Czech Stunt Day v Ostravě. Většina lidí si jako první představí skoky na motorce, to je však freestyle motocross.
MH PŘEDSTAVENÍ 2022: Suzuki GSX-S1000GT
Nooo, to je otázka do pranice. Jedna věc je jistá – nemá moc konkurence. Čtyřválcových sportovně laděných tourerů bývalo na trhu dost, ale pomalu je vytlačila cestovní endura a takové ty lehce vyšší cesťáky typu Tracer. Pryč jsou všechny FJR, CBF a další. Z japonské čtyřky si podobnou motorku nechala vlastně jen Kawasaki se svou Ninjou 1000SX, která je ale o chlup dražší. Hin se ukáže, jestli je na trhu prostor a jestli se zákazníkům po nízkých cestovně-sportovních litrech stýská.
MH PŘEDSTAVENÍ: Kawasaki Z650RS
Povedlo se. Kawasaki představila parádní stylovku, na kterou dosáhnete snadno díky její skvělé ceně, a ještě se navíc i skvostně povozíte! Vypadá hezky a působí jednoduše. Tak se Z650RS jeví při prvním obhlédnutí a pro mnohé z nás to také bude definice jejích největších přednostní – nic přeplácaného, vyumělkovaného, žádná „tvůrčí“ křeč, jen z podstaty kus hezkého motocyklu. Dominantou předku je kulatý reflektor, to je základní stavební kámen všech retro mašin.
MH TEST: KTM Duke 890/890 R
Asi je to jenom můj názor, ale svět motorek v Čechách upadá. Motorkář – ten rebel, volnomyšlenkář, klasický Marlboro man i (mnou neoblíbená fráze) „dárce orgánu“ je prostě pryč. Už dlouho jsem od mladého kluka neslyšel, že jeho jezdecký vzor je Jack Miller nebo Tony Cairoli, dnes je každý kafíčkář, youtuber, influencer, zbohatlý kravaťák s komplexem a jeho vzor je jenom on sám. Každý se naučí na motorce za jeden den v motoškole, a když sjede gumu do hrany, tak je mistr světa. Svět se začal rozlišovat podle počtů srdíček u fotky. A přesně to volá po změně. Změna, která se jmenuje KTM!
MH TEST: BMW R nineT
Odpoledne vrátím se z jízdy na ní, svlíknu hadroví, osprchuju a s nohama na stole zavinut do cigaretového dýmu oddávám se nad kafem blaženému odpočinku a přemítám, co jsem to vlastně zažil. Když se člověku podaří, že během sezony narazí na tři motorky, který v něm vyvolávají přesně ty pocity, kvůli kterým je pro něj ježdění na motorkách tak návykový, je to malý zázrak. Mně se udál. Všechny tři jsou motorky klasického střihu (potud v pořádku), ale všechny jsou dvouválce, což je v rozporu s mou představou o pořádný motorce. V tom je nekonečný kouzlo možnosti střídat motorky
MH TEST: CFMOTO 700CL-X
Svézt se na předprodukčním prototypu motorky není v našich končinách úplně obvyklou záležitostí. Rozuměj, všechny fabriky vyrábí takzvanou nultou sérii – motorky, na kterých se musí nalítat hromada kilometrů, aby se před finální výrobou vychytaly mouchy. Jenže většinou na nich jezdí jen fabričtí jezdci, maximálně pár vybraných novinářů z domácích redakcí. A Alan Cathcart. Jenže pokud jste čínská fabrika, která to myslí s Evropou vážně, a máte tady hodně aktivního dealera, tak proč ho nevyužít. A tak se u českého zastoupení CFMOTO čas od času nějaký ten předprodukční kousek objeví.
FIRST RIDE: CFMOTO 800MT
První velké překvapení přináší velikost – fakt slušnej cestovní koráb, žádná drobotina. Pořádná hmota přede mnou, cítit je i na silnici. Pokud to budu porovnávat s KTM, ze které MT motorově vychází, spíš si připadám jako na 1190 než na 790. Trojúhelník řídítka–stupačky–sedlo je víc než velkorysý a v pohodě se bude cestovat i ve dvou. Trochu mi vadí, jak moc jsem zaplutý do motorky, uvítal bych sedlo kousek výš hlavně kvůli pocitu z ovládání. Nicméně do série půjde MT s volitelnými sedly. Ovladatelnosti není co vytknout, na velkou motorku se posílá do zatáček snadno.
MH SPORT – Historie GP: Grand Prix Brno a Jarno Saarinen
Ještě po téměř padesáti letech od své tragické smrti je finský jezdec Jarno Saarinen jedním z nejdiskutovanějších a nejpopulárnějších motocyklových závodníků celé historie Grand Prix. Je tomu tak i v souvislosti s naší Velkou cenou Československa v Brně, kde tento fenomenální závodník zažil řadu stěžejních úspěchů své závratné, leč bohužel krátké kariéry.
MH SPORT: MS Endurance Most
Vytrvalostní závody motocyklů. Jedna z těch sportovních disciplín, do kterých musíte jako racingový fanoušek tak nějak dospět. Teprve pak vás totiž začne ohromovat ta nezdolná síla a odhodlání, s nimiž do toho všichni ze zúčastněných vstupují. To úžasné propojení výkonu člověka a hraniční životnosti jemu svěřeného stroje, naprosto nulová tolerance k chybám i potřeba soudržnosti a spolupráce, aby se taková chyba během dlouhého závodu pokud možno nestala.
MH ROZHOVOR: TME Racing, Dominik Jůda
Nasazení českého týmu do závodu MS Endurance na domácí trati v Mostě byla velká pecka. I mezi našimi čtenáři a na sociálních sítích jsme zaznamenali zvýšenou vlnu zájmu, obzvlášť když bylo upřesněno, že na superstockovou Yamahu R1 týmu TME Racing usednou dva naši nejtalentovanější mladíčci – Filip Salač a Oliver König. Obrovská výzva, kterou před sebe postavil hlavně majitel týmu Dominik Jůda, a fantastický úspěch, když se podíváte na konečné umístění. Nedalo nám to a museli jsme se zeptat…
SPORTOVNÍ AKTUALITY: WSBK
Po dlouhé době je tu nachystáno na vskutku unikátní finále. Pokud Toprak Razgatlioglu uspěje a nasměruje svou Yamahu k letošnímu superbikovému titulu, pak se bude jednat o vskutku historický zápis do výsledkových tabulek. Došlo by tak totiž k přetržení nejdelší nepřetržité superbikové série, jakou tahle disciplína pamatuje. Tu aktuálně ustanovila Kawasaki, kterou dovedl Jonathan Rea v předešlých letech hned k šesti titulům v řadě. To se ještě nikdy nikomu ve WSBK nepovedlo a dlouho asi taky nepovede.
JAK JEZDIT: pohyb na silnici
Celou dobu své vyjížďky buďte aktivní. Nepolevujte v pozornosti, předem se ukazujte autům, která se rozhodnete předjíždět. Neustále vyhodnocujte okolní situaci – ano, je to hodně namáhavé, ale „otupět“ za řídítky je jedno z největších nebezpečí. Nejezděte často stejnou trasou, to vede ke ztrátě pozornosti, protože budete mít pocit, že vás už nic nemůže překvapit. Musíte z hlediska rychlosti splynout s okolním provozem – v ideálním případě být o kousek rychlejší, což nám motorky umožňují. V žádném případě vás nesmí předjíždět osobní auta, a už vůbec ne náklaďáky.
MH na akci: ochutnávka MX modelů 2022 od Kawasaki!
Bylo září, endura i motokrosu čas… a „zelení“ si nás pozvali na seznamovací kúru právě s endurovou a motokrosovou modelovou řadou 2022 do Pelhřimova. Tam jsme si na rozdíl od klasika nemuseli prohlížet krematorium, ale místní příjemnou motokrosovou a endurovou trať a již zmíněné Kawasaki MY 2022. V úplně první řadě bychom chtěli uvést na pravou míru fakt, že Kawa již dlouho, konkrétně od roku 2019, nepoužívá přední vidlici vzduchovou, jak se mnohdy mylně uvádí, ale konvenční hydraulickou.
MH na akci: Honda Fest 2021
Honda Fest letos oslavil 12. výročí svého konání. Od komorní záležitosti zaměřené na offroadové ježdění pro majitele značky Honda pokračuje přes různé evoluce až do současné podoby třídenního setkání více než dvoustovky majitelů motorek téhle japonské značky. Je fajn vidět, že se značka o své zákazníky stará a vztah se zákazníkem dlouhodobě buduje. Letošní ročník zamířil do Špindlerova Mlýna.
MH na akc: Druhé setkání majitelů a podporovatelů CFMOTO
Přiznám se, že jsem třetí zářijový víkend vyrážel na sraz CFMOTO s hlavou plnou otázek. Fakt jsou tady lidi, pro které je čínská značka stejná jako jakákoliv jiná? Jací budou majitelé těchto motorek? A kolik se jich vlastně tak může sejít? No nic, redakční dlouhotest 650NK naložen a hurá přes celou republiku až do Beskyd. České a slovenské zastoupení CFMOTO totiž spojily síly a rozhodly se uspořádat tenhle sraz někde na pomezí, k čemuž se Rožnov pod Radhoštěm skvěle hodil.
Já jsem… BMW R 18
Brněnská dílna FSB patří od svého vzniku před sedmi lety k naprosté české customové špičce. To platilo doteď. Po této motorce si totiž dovolím říct, že patří ke špičce evropské, ne-li světové. Postavte si vedle ní všechny top přestavby R 18 z minula (MOTOhouse 10/2020) i ty na dalších stránkách a uvidíte, že se Česká republika fakt nemá za co stydět. Však už za sebou mají Honza Urban (sakra zlatý český ručičky), Ondřej Hrůza (ten, co všechno vymyslí, domluví a zařídí) a Roman Šimčík (ten zařídí, aby to bylo hezký) hromadu hodně povedených motorek. Ale tahle jako první vystřelila do světa.
Nový tištěný MOTOhouse 11/2021
V prodeji od úterý 2. listopadu 2021
cena časopisu 99 Kč (SK verze 3,80 €)
roční předplatné 850 Kč, 899 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
Předplatné Česko: www.send.cz
Předplatné Slovensko: www.ipredplatne.sk
Digitální publikace
ALZA MEDIA:
https://www.alza.cz/media/motohouse-11-2021-d6803164.htm?o=2
DIGIPORT:
https://www.digiport.cz/vydani/floowie/775-motohouse