Motorkářská sezona je tu, první slunečné dny, čistý asfalt, pochopitelná nedočkavost a hlavy plné nových cílů. Jezděte, kempujte, potkávejte se, užívejte si sluníčko, vodu i hory a vůbec všechny zážitky, které si díky našim strojům tak rádi dopřejeme. MOTOhouse k tomu všemu přináší jako vždy špetku humoru i pohodu, ale hlavně první redakční testování očekávané Ducati Multistrada s motorem V4 nebo první projížďku za řídítky luxusního korábu BMW R 1250 RT.
A těch novinek a testovaných motorek je v čísle samozřejmě víc. Nezapomněli jsme ani na náš seriál věnovaný nováčkům v jedné stopě, stejně jako na nezbytnou třešničku na dortu, kterou bylo tentokráte svezení na ikoně jménem Superleggera nebo vzpomínka na naše první setkání se skutečným superbikovým speciálem. Rozšířené vydání má opět 148 stran!
MH EXCLUSIVE – Ducati Multistrada V4 S
Abyste správně pochopili, jakou před sebou teď máme motorku, musíme se podívat maličko do historie. Celých osmnáct let už značka Multistrada pomáhá Ducati vydělávat velký peníze. Takový, který potom může utratit za speciální a unikátní hračky typu Superleggera (otočte pár stránek dál). Nebýt úspěchu jejich cestovního endura, nikdy bychom se takové motorky nemohli dočkat. 110 000 prodaných kusů po dobu její existence znamená, že tohle je pro Ducati v jejím portfoliu zatraceně důležitá motorka.
ANGLIE - Ducati Superleggera V4
Už jste se někdy podívali na motorku a uvědomili jste si, že dokud se bude země otáčet, nikdy se na ní nesvezete, natož abyste ji vlastnili? Nejsem v tom tedy sám. Nejhorší jsou motocyklové výstavy, kde si v klidu můžete oslintat titanovou koncovku Rossiho tovární Yamahy M1, než vás další chlápek v řadě odstrčí pryč. Chtíč je strašná věc a nejsou to jen exotické ženy a prototypy závodních motorek, které jsou pro většinu z nás, finančně zlomené smrtelníky, absolutně nedostižné, protože čas od času se objeví motorka, jež vás dovede škádlit víc než břišní tanec exotické krásky
MH EXCLUSIVE - BMW R 1250 RT
Chocholoušek? Máte tam pro mě flek? Tohle fakt nejde! Ještě včera krásnej jarní den a teď… sněhová vánice! Fouká tak, že vločky nepadají kolmo, ale letí přímo proti mně. Nic moc tohle zažít na motorce, ale já se tlemím. Za prvé to mám domů pár minut, za druhé jsem si fakt nemohl vybrat lepší motorku, než je bavorácké RT. Nejenže mám vyhřívanou sedačku a rukojeti, přes vytažené plexi se ke mně sníh ani zima nedostanou, ale taky se za takhle blbých podmínek netahám s nějakým půltunovým nesmyslem. Cestuju si první třídou.
TECHNIKA - BMW Active Cruise Control: Adaptivní tempomat ACC
ACC funguje v rozmezí 30–160 km/h a aktivuje se jednoduše páčkou v horní části ovladačů. Přibylo tlačítko pro nastavení odstupu ve třech vstupních. Při aktivaci tempomat zvolí aktuální rychlost, která se dá následně snadno měnit pomocí páčky. Aktivovaný ACC se zobrazuje na displeji velkou ikonou. V momentě, kdy systém zaregistruje vozidlo před vámi, v ikoně se objeví také znak auta. Když se auto blíží moc, ikona zčervená. Tempomat deaktivuje páčka nebo použití jedné z brzd.
MH TÉMA – Začátečníci (2. díl)
Pokusili jsme se poskládat kompletní přehled toho, čím vším by si měl takový nováček projít, a naopak čeho všeho by se měl nejlépe vyvarovat. Minule jsme se v tomto našem miniseriálu věnovali vybavení, oblečení a vůbec praktickým radám na téma, jak pohodlí a bezpečnost jezdce co nejlépe zkombinovat. Dnes si budeme víc povídat o věcech vztahujících se k samotnému ježdění. Chceme nováčkům poradit, jak motorku koupit, jak ji udržovat, a vůbec podělit se o pár dobrých rad, které se nám za všechny ty roky doslova zadřely pod kůži.
MH TEST - CFMOTO 300NK
Assembled in China – sestaveno v Číně. Tuhle větičku najdete na zadní straně iPhonu a podle mě to vypovídá mnohé o současné globální konzumní civilizaci. Na jedné straně máme tendence na čínské výrobky plivat, na stranu druhou jich do Evropy stále proudí tisíce a tisíce kontejnerů a někdo to přece kupuje. Schválně, rozhlédněte se kolem sebe a zjistěte, co všechno odtamtud pochází (záchodoví čtenáři vítězí). Odhoďme předsudky a pojďme se na věci podívat s nadhledem.
PŘEDSTAVENÍ – nové Pirelli Diablo Rosso IV
Už osmnáct let pořádná porce. Přesně tolik let uplynulo od roku 2002, kdy byla představena úplně první pneumatika Pirelli s označením Diablo. Ve své době znamenala naprostou špičku mezi sportovně zaměřenými pneumatikami a tuto pozici naplno upevnila s příchodem řady Diablo Rosso, která se od roku 2008 stala originální výbavou mnoha vlajkových modelů největších výrobců motorek. Pirelli tak má na čem stavět.
PŘEDSTAVENÍ – MV Agusta Brutale 800 & MV Agusta Dragster 800
Všechny modely osmistovek Brutale a Dragster jsou správnou alternativou pro lidi, kteří chtějí charismatického naháče s vůní nezbytné exkluzivity. Nikdy to nebude masovka, tedy máme jistý přesah jasný už od samotné startovní čáry. Vzhledově je novinka v podstatě identická s předešlou verzí, změny se odehrály hlavně uvnitř motorky. Modely 2021 na první pohled nejlépe poznáte díky nově zešpičatělým a hranatým tvarům výfukové trojkoncovky.
PŘEDSTAVENÍ – 2021 Indian FTR
Indian se se svým FTR vloudil do mnoha snů, a i když to není motorka, kterou byste potkali na každém rohu, nikdo, kdo se svezl, nešetřil chválou. A jak se zdá, s inovacemi pro letošní sezonu to bude ještě lepší.Pro Indian je ale FTR důležité nejen prodejně. Je to totiž motorka, která ke značce dokáže přitáhnout novou klientelu, vyježděné jezdce, kteří hledají divokost, ale zároveň nějakou tu klasiku. A těm se za deset patnáct let bude prodávat něco klidnějšího, stylovka na kochání. Plus se k tomu přidá pár mladejch kluků s kérkama všude a rovnýma kšiltama.
MH TEST – Kawasaki Ninja 1000 SX
Sportovní cesťáky bývaly vlastně takovými vlajkovými loděmi všech prestižních značek a zákazníci se pro tyhle masivní a rychlé lokomotivy nejčastěji rekrutovali ze skupiny kluků, kteří už malinko přicházeli do let a přitom měli zároveň i zkušenost s motorkou se silným motorem (nejčastěji se superbikem). Prostě motorky pro zralé a zkušené střelce, kteří už ale chtěli docenit trochu toho pohodlíčka pro ruce i zadek.
FASCINACE - Triumph TE-1
Ať si o tom myslíme cokoliv, vývoj elektrických motorek momentálně šlape u většiny výrobců. Nejinak je tomu u Triumphu. Hlásí totiž ukončení druhé fáze vývoje projektu TE-1, kterou je hotový elektrický pohon včetně managementu. Nyní tedy probíhá třetí fáze, samotná konstrukce motocyklu, jenž by měl být představen do konce letošního roku. V tuto chvíli je dobré říct, že motorka sice ponese značku Triumph, ale do projektu je zapojeno několik dalších britských subjektů.
MH TEST - Moto Guzzi Audace Carbon
Abychom Audace pochopili, musíme na chvilku skočit o deset let zpátky. Právě v roce 2011 totiž Moto Guzzi vypustila na dealerském mítinku v Monte Carlu do světa bombu. Útok na americký trh. Ovšem pod taktovkou Itala. Californii 1400 totiž nenakreslil nikdo jiný než legendární Miguel Galluzzi (přesně ten, co má na svědomí první Ducati Monster). Jeho tým na univerzitě v kalifornské Pasadeně vyrazil světu dech. Moderní linky v kontrastu s klasickými křivkami, kolem obřího motoru postavený cruiser se sportovním nádechem.
MH TEST – Honda CRF300L
Tohle je totiž motorka pro někoho, kdo chce s terénem začít, užívat si ho, ale nehledá žádné extrémy. Anebo pro někoho, kdo hledá motorku-kámoše na každý den. Do práce, do města, do lesa, na víkendové blbnutí. Schopnosti letošní novinky jsou tak velké, že je prakticky nemožné, aby vás v něčem vyloženě zklamala. Udělat pár smyků, pohodit zadkem, projet po zadním blátivou kaluž. Anebo vás odvézt do práce. Stačí si říct.
MH TEST – Royal Enfield Interceptor
Zdá se to neuvěřitelné, avšak bývaly doby, kdy motocykl nevyjadřoval majitelovo ego, ale daleko spíš jeho tělesnou otužilost a silné tíhnutí k romantickému životnímu stylu. Doby, v nichž motocykl byl ze všeho nejvíc náhražkou tehdy opravdu velmi drahého i toho nejlevnějšího automobilu, ale už ničeho jiného, jak tomu bývá dnes, kdy leckterý automobil je mnohem levnější než některé motocykly. Je to minulost zastřená matným popraskaným filtrem času, který vždy býval lepší, než bude, jak si to odnepaměti lidstvo myslívá, ačkoli každý jedinec dokáže přežít jen proto, že doufá v opak.
MH TEST –Vespa Sprint 125 S RACING SIXTIES
Pojďme se na to dneska podívat jinak. Trochu potlacháme. Neotáčejte tedy stránky jen kvůli tomu, že vidíte skútr, a trochu se protentokrát začtěte. A já proto prozradím jednu zajímavost. Co si budeme nalhávat, časáky nejčastěji opravdu leží v té nejmenší místnosti našich příbytků a má to svůj zřejmý důvod. Tam na ně zkrátka máte klid. Užijete si nikým nerušenou pohodu. Víte ale, že v podstatě právě zaujímáte stejnou polohu, jaká je na tom skútru? Takže ta paralela tu je jasná – jde o klid, o pohodu.
SPORT – HISTORIE: Motocyklové Brno rok za rokem (1. díl)
Historie brněnské Velké ceny motocyklů se začala psát již v roce 1950, ale její nejslavnější léta spadají do období světového šampionátu, kam byla naše Grand Prix zařazena v roce 1965. S několika krátkodobými výpadky pak setrvala v této elitní společnosti až do loňského roku. Pojďme si zde alespoň stručnými střípky připomenout tuto slavnou historii. Určitě je na co vzpomínat…
SPORT – MotoGP
Třetí dubnová neděle, na cílové rovince v Portimãu projíždí pod šachovnicovou vlajkou vítězně modrý motocykl. Fabio Quartararo slaví svůj druhý triumf v řadě a následným skokem v kombinéze do bazénu jen potvrdí, v jaké teď žije euforii. A nejen on. Yamaha samotná zaznamenává ohromující vstup do sezony, ze třech odjetých závodů má tři vítězství – a značce se třemi ladičkami ve znaku patří i dvě ze třech míst v čele průběžné tabulky.
26 sezon - Valentina Rossiho
Tenhle názor zarachotil nad našimi hlavami v posledních týdnech hned několikrát: „MOTOhouse? Jen další slepí fanoušci Valentina Rossiho, to jsem hnedka poznal…“ Hned jsme to tedy probrali na následující redakční radě a skutečně jsme se rozhodli našim čtenářům přiznat. Ano, je to pravda, u většiny lidí v našem kolektivu se v poslední době vztah k VR46 výrazně změnil. A důvod, proč se to stalo? Ten je jednoduchý – může za to čas.
SPORT - ČESKÝ JUNIORSKÝ SPORT
Ploché dráze u nás svitlo na lepší časy. Po dlouhém období, kdy se pro mladé adepty tohoto krásného sportu pořádaly jen ojedinělé a osamocené závody, se před časem konečně našel někdo, kdo dokázal dát všemu řád a sestavil i smysluplný seriál. Mladým klukům (stejně jako jejich rodičům) se tak otevřela báječná možnost pravidelně závodit, porovnávat síly, a tím pádem i neustále jezdecky růst.
HISTORIE ZNAČEK – Jaroslav Walter a synové
Po motocyklovém dobrodružství Stanislava Kohouta s Jaroslavem Walterem, které vyšlo v MH 11/2017, jsme ve Strakonicích navštívili Jaroslava Waltera, vnuka zakladatele firmy, aby nám sám vyprávěl o historii značky Walter. Zde jsou vybrané milníky značky tak, jak si je Jaroslav Walter II. pamatoval, a fotografie z rodinného archivu, z nichž některé nebyly dosud publikovány.
ČTENÁŘSKÝ TEST - Ducati 1198 (r.v. 2009)
Bratru, dva roky mi trvalo napsat pár řádků o zkušenosti s touhle motorkou. Proč? Za každou cenu jsem nechtěl plivat špínu a oheň na něco tak mimořádnýho, jako je 1198. Ale jakože člověk občas míní, Bůh vždy mění… A že jsem s tímhle kupem neměl tu nejšťastnější ruku, se ukázalo den po nákupu a nic na tom nezměnily ani ty dva roky „odstupu“, než jsem se dokopal napsat tuhle „teologickou“ úvahu.
CUSTOM - ARCH Motorcycle
Jednoduchost, elegance a funkčnost, to je základní mantra značky ARCH. Pokud necháme stranou ekonomický záměr, bylo jejím hlavním úmyslem změnit pohled veřejnosti na americké motorky, které jsou vždy považovány za velké, těžké a neohrabané. Dost často u nich také převažuje forma nad funkcí a toho se dvojice konstruktérů Gard a Keanu chtěla zbavit.
20 let MOTOhouse – test superbike Troy Corsera
Už je to hodně dávno. Tohle byl pro naši redakci první test opravdových superbiků světové špičky a my byli tenkrát skutečně hrdí, že jsme se díky své práci poprvé dostali mezi evropskou novinářskou extra třídu – mezi ty opravdu „velký kluky“. Snad jsme nic nepokazili, možná jsme dokonce i udělali dojem, neboť to nakonec nebyl poslední podobný test. Užijte si emoce mladých vyjukaných kluků ještě jednou s námi…
Nový tištěný MOTOhouse 05/2021
V prodeji od pondělí 10. května 2021
cena časopisu 99 Kč (SK verze 3,80 €)
roční předplatné 850 Kč, 899 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
Předplatné Česko: www.send.cz
Předplatné Slovensko: www.ipredplatne.sk
AKCE!
Pokud ale máte v této nelehké době problém jej sehnat, nabízíme pomoc. Napište na mail honza@MOTOhouse.cz lokaci a my vám obratem pošleme přehled našich prodejních míst pro nejbližší okolí.
Digitální publikace MOTOhouse 05/2021:
ALZA MEDIA: https://www.alza.cz/media/MOTOhouse-5-2021-d6468380.htm
DIGIPORT: https://www.digiport.cz/detail/floowie-pu/489354/775-MOTOhouse-5-2021