MotoGP je obrovskou sportovní událostí, která v našich končinách vzbuzuje silné emoce. Ať už milovníků a fanoušků motorsportu, nebo naopak těch, kterým benzín zrovna nevoní. Třecí plocha není nic jiného, než peníze. Kdo má pořádání MotoGP platit a proč? Na tuhle otázku si nedovolíme odpovědět, ale podíváme se na to, jak to funguje v jiných regionech a zemích. Nejdříve ale pár zajímavých čísel k brněnskému závodu.
Největší sportovní událost na našem území
V roce 2015 dosáhla Velká cena České republiky MotoGP v Brně rekordní návštěvnosti s 248 434 diváky za celý víkend, což z ní dělá jednu z největších sportovních akcí v historii ČR. Ve stejném roce ji překonalo pouze MS v ledním hokeji s celkovou návštěvností 741 690 diváků, kde jeden zápas vidělo v průměru 11 589 diváků. Mistrovství světa v hokeji trvalo 17 dní.
Další zajímavé srovnání - závod světového poháru v biatlonu v Novém Městě na Moravě navštívilo v tomto roce 131 000 návštěvníků. V neděli to bylo 33 000 diváků. MotoGP v Brně v neděli navštívilo 138 000 diváků. To je více než 4x více!
Událost | Datum | Návštěvnost | Poznámka |
---|---|---|---|
MotoGP Brno | 14. – 16. 8. 2015 | 248 434 (celkem) / 138 000 (neděle) | Rekordní návštěvnost v historii české MotoGP |
MS v ledním hokeji 2015 | 1. - 17. 5. 2015 | 741 690 (celkem) | Průměrná návštěvnost na zápas: 11 589 (Praha, Ostrava) |
SP Biatlon Nové Město 2015 | 6. – 8. února 2015 | 131 000 (celkem) / 33 000 (neděle) |
Abychom byli k biatlonu fér, tak v roce 2016 se do Nového Města vypravil rekordní počet diváků biatlonových závodů vůbec, a to 250 000 diváků celkově, 86 000 pak v sobotu a 85 000 v neděli.
Průměrná návštěvnost MotoGP v Brně v letech 2010 - 2019 (rok 2020 byl bez diváků kvůli covidu):
- Za víkend: 218 042 diváků
- Za neděli: 125 834 diváků
MotoGP v Brně je historicky největší sportovní událostí z hlediska denní návštěvnosti! Co myslíte, bude rok 2025 opět rekordní?
Financování MotoGP
Ne všechny závody MotoGP jsou spolufinancovány z veřejných zdrojů, ale většina z nich ano. Financování závodů závisí na ekonomické situaci dané země, přístupu vlády k motorsportu a obchodním dohodám mezi promotéry, okruhem a organizátorem MotoGP, tedy Dorna Sports. Jaké jsou modely financování závodů MotoGP?
Silně financované z veřejných zdrojů (vláda, regiony, turistické agentury)
Některé závody jsou považovány za významnou součást turistického průmyslu a propagace regionu, a proto je financují státní instituce nebo místní samosprávy.
Příklady:
- Aragón (Španělsko) – Závod je výrazně dotován vládou Aragonie kvůli nízkým příjmům ze vstupného
- Misano (Itálie) – Místní region pokrývá značnou část nákladů kvůli ekonomickému přínosu pro turistiku
Kombinace veřejných a soukromých financí
Většina závodů je spolufinancována z veřejných zdrojů a zároveň z komerčních příjmů (sponzoři, prodej vstupenek, výnosy z televizních práv).
Příklady:
- Le Mans (Francie) – Podporován regionálními úřady, ale významnou část nákladů nesou promotéři a sponzoři
- Valencie (Španělsko) – Regionální vláda přispívá, ale značný podíl financí pochází ze vstupného a sponzoringu
- Jerez & Barcelona-Catalunya (Španělsko) – Regionální podpora, ale klíčovou roli hrají příjmy z komerčních aktivit
- Česká republika (Brno) – financováno kombinací dotací od státu, kraje a města + komerčních příjmů
Soukromě financované závody
Některé závody jsou plně nebo z velké části hrazeny soukromými vlastníky okruhu a příjmy z prodeje vstupenek, sponzoringu a televizních práv. I když hlavní financování pochází ze soukromých zdrojů, ve všech případech existuje určitá forma státní nebo regionální podpory (infrastruktura, dotace, daňové úlevy).
Příklady:
- Rakousko (Red Bull Ring) – Veškeré náklady na pořádání MotoGP hradí Red Bull, včetně zalistovacího poplatku Dorně. Stát se podílí nepřímo – regionální vláda Štýrska podporuje infrastrukturu a cestovní ruch spojený se závodem.
- Katar (Losail) – Okruh Losail patří katarské vládě, což znamená, že formálně nejde o čistě soukromé financování. Organizace závodu je z velké části hrazena soukromými partnery, ale stát přispívá na infrastrukturu a logistiku. Katar vidí MotoGP jako součást své sportovní strategie, stejně jako F1 nebo fotbalový šampionát.
- USA (COTA – Austin) – Financováno převážně soukromým sektorem a sponzory. Stát Texas však přispívá prostřednictvím fondu Major Events Trust Fund, který podporuje ekonomicky významné sportovní akce.
Celkově lze říci, že veřejné financování je klíčovým prvkem pro pořádání většiny MotoGP závodů, ale existují výjimky, které si poradí i bez něj. Holt když máte za sebou značku, jako je Red Bull, nebo hodně ropy, jde to i bez dotací. Nutno dodat, že Dorna poskytovala dlouhou dobu Brnu značnou úlevu na zalistovacím poplatku. To už neplatí, a zalistovací poplatek je pro všechny okruhy stejný.
Ekonomický přínos pro region
MotoGP přitahuje desítky až stovky tisíc diváků, z nichž velká část cestuje do místa konání z jiných regionů či zemí. Tito návštěvníci utrácejí za:
- Ubytování (hotely, penziony, kempy)
- Stravování (restaurace, bary)
- Doprava (letiště, autobusy, taxi, půjčovny aut, pohonné hmoty, dálniční známky)
- Další služby (suvenýry, místní akrakce)
Turistická propagace a globální mediální dosah
MotoGP je celosvětově sledovaný sport – televizní přenosy sledují stovky milionů lidí ve více než 200 zemích. Díky tomu se jméno hostitelského města a regionu dostává do širokého povědomí.
- Mediální hodnota propagace města a regionu může převyšovat investované veřejné prostředky.
- Závod přináší dlouhodobý efekt – destinace se stává atraktivnější pro turisty i podnikatele
- Pořádání MotoGP zvyšuje prestiž regionu jako destinace pro další velké sportovní či kulturní události.
- Investice do infrastruktury (okruh, doprava, hotely) může přilákat i jiné závody nebo konference.
Proč některé vlády financování odmítají?
- Vysoké náklady na pořádání závodu (zejména zalistovací poplatky Dorna Sports)
- Nejistota ohledně návratnosti investice (různé studie přinášejí odlišné závěry).
- Politická rozhodnutí – některé vlády motorsport nepovažují za prioritu.
Vyplatí se tedy pořádat MotoGP v Brně?
Závody MotoGP jsou spolufinancovány z veřejných peněz především z ekonomických a marketingových důvodů. Důvodem je jejich významný dopad na turistiku, místní ekonomiku a globální propagaci dané destinace. Na financování MotoGP v Brně se bude podílet město Brno a Jihomoravský kraj, oba shodně částkou 35 miliónů korun. Podílet se bude i stát prostřednictvím Národní sportovní agentury. Jakou částkou zatím není známo.
Co říkají čísla? Nejaktuálnější studie byla zpracována v roce 2024. Tato analýza byla vypracována firmou KREIA group pro Autoklub ČR a Automotodrom Brno. Podle dostupných informací odhaduje přínos pro veřejné rozpočty na přibližně 250 milionů korun, při veřejných investicích kolem 150 milionů korun, což by znamenalo čistý přínos okolo 100 milionů korun. I když tuto částku úplně pomineme, reklamní přínos pro region a celé Česko je neoddiskutovatelný.
Dotování sportovních podniků je i nás i ve světě úplně bežné. Státy a kraje, kde se MotoGP pořádá si plně uvědomují přínos závodů pro daný region. Vždyť o zápis do kalendáře MotoGP každoročně usilují nové okruhy, jako:
- Mexiko (Autódromo Hermanos Rodríguez)
- Kazachstán (okruh Sokol)
- Saudská Arábie (projekt Qiddya)
- Španělsko (Okruh Morata de Tajuña u Madridu)
- Maďarsko (okruh Balaton park)
Už se nemůžeme dočkat!
Okruhové ježdění a MotoGP jako takové jsou naší srdeční záležitostí. Návrat MotoGP do Brna je pro nás splněným snem. Z některých z vás pořád cítíme jistou skepsi a my se vám nedivíme. Přeci jenom v kalendáři závodu dochází v posledních letech ke škrtům na poslední chvíli celkem pravidelně. Jelikož ale sídlíme přímo na brněnském okruhu, můžeme potvrdit, že se opravdu intenzivně pracuje!
Chceš se svézt na závodní dráze MotoGP?
Pokud jsi okruhem zatím nepolíben, připravili jsme pro tebe Okruhové dny na SPZkách - bránu do světa okruhového ježdění. Pro absolventy Okruhových dnů na SPZkách, či jiných okruhových motoškol nabízíme pořádnou porci ježdění, bez závodů a závodníků. Mkrni na náš Okruhový trénink.