MotoGP v Brně. Rekonstrukce okruhu začala

 Brno okruh rekonstrukce

Největší motorkářský svátek na našem území se nezadržitelně blíží. Po několikaleté pauze bude Automotodrom Brno a Česká republika opět hostit jeden ze závodů mistrovství světa MotoGP.

Co všechno musí okruh opravit, aby mohl hostit závod MotoGP?

Co si budeme povídat, Brno si pořádnou rekonstrukci zaslouží, bez ohledu na MotoGP. Nicméně FIM stanovil několik požadavků, které musí okruh splnit, aby se mohli závody odjet. Tou nejviditelnější a nejvíce propíranou změnou, kterou musí Automotodrom v Brně projít, je výměna asfaltového povrchu závodní dráhy. Poslední výměna povrchu proběhla v roce 2008, to je letos celých 17 let. Nový povrch je nutnou podmínkou pro pořádání MotoGP. Z toho samozřejmně budeme profitovat i my, bežní smrtelníci a hobbíci :). Kdo z nás se netěší na první svezení na novém povrchu!

Klíčové požadavky na povrch tratě

  • Asfaltová směs musí být speciálně navržena tak, aby poskytovala maximální přilnavost (grip) za různých podmínek (sucho/mokro)
  • Frakce kameniva (velikost a kvalita drti) musí zajistit ideální texturu povrchu – nesmí být ani příliš hrubá (opotřebení pneumatik), ani příliš hladká (nízký grip)
  • Homogenita povrchu – asfalt musí mít konzistentní strukturu po celé délce trati
  • Odolnost vůči teplotním změnám – okruh nesmí měnit své vlastnosti v extrémním horku ani chladu

Technologie pokládky asfaltu

  • "Neviditelné spoje" - spoje zapracují válce ihned za finišery, jsou mimo brzdné zóny a jsou prakticky neznatelné
  • Vysoce přesné laserové vyrovnávání - Maximální přípustná odchylka v rovnosti je méně než 3 mm na 4 metry délky
  • Speciální válcování - Povrch musí být dokonale zhutněný, aby nevznikaly vlny a prohlubně
  • Asfalt musí mít minimální sklon (max. 2 %), aby voda nestála na trati, ale zároveň nesmí být příliš výrazný kvůli stabilitě motorek
  • Voda se musí efektivně odvádět do kanálů a drenážních systémů, aby se minimalizovalo riziko aquaplaningu

Testování kvality asfaltu

  • Měření přilnavosti (grip level test) pomocí speciálních zařízení, jako je SCRIM test (měření přilnavosti za mokra)
  • Kontrola rovnosti a vlnitosti povrchu pomocí laserových skenerů
  • Testování drsnosti povrchu – musí být dostatečně drsný pro přilnavost, ale ne příliš agresivní pro pneumatiky
  • Simulace odtoku vody – testuje se, jak rychle voda stéká z trati

67633224_10157110280461068_4004674768610525184_n

Obrubníky a únikové zóny

Kromě nového asfaltu je nutná úprava únikových zón, kačírků a obrubníků. Motorky jsou čím dál rychlejší a to, co stačilo před deseti lety, již dnes není akceptovatelné. Některé zóny bude nutné prohloubit a kačírek doplnit.

Úpravou projdou i obrubníky. Více než třetina z nich bude vyměněna a v některých zatáčkách prodloužena. Za některými obrubníky budou instalovány detekční zóny, pro automatické rozpoznání přejetí traťových limitů. Pro Automotodrom to znamená položení desítek kilometrů optických kabelů, které budou propojovat s řídícím velínem nejenom čidla, ale i nové LED signalizační panely pro zobrazení vlajkové signalizace.

Tratí jako takovou to nekončí. Opravit se týkají i zázemí okruhu. Sociální zařízení, rozvody elektřiny a vody v paddocku, rozšíření parkovacích ploch, dílčí úpravy řídící věže, instalace záložních zdrojů energie, renovace tribun... Odhadované náklady na všechny realizované investice se pohybují kolem 150 milionu korun.

Veškeré investice do rekonstrukce okruhu kryje jeho soukromý majitel, takže politici mohou mít klidné spaní.

67720286_10157110282806068_4291964323586113536_n

Stihne se to?

Stavební práce již započaly. Aktuálně je na brněnském okruhu docela rušno. Výkopové práce a rekonstrukce zázemí, jako jsou např. sociální zařízení jsou v plném proudu. Samotné položení nového asfaltu je pak závěrečným úkonem. Aby se zajistila požadovaná kvalita povrchu asfaltu, je koberec pokládán kontinuálně pomocí tří finišerů, které zvládnout vyasfaltovat okruh během pouhých 5 dnů. Práce si vyžádají mírný posun v zahájení sezóny. V dubnu se jezdit nebude, ale od května se počítá s plným provozem. Jarní cena Brna tedy letos chybí. Zbytek sezóny by neměl být ovlivněn.

67937367_10157110288296068_1442544502429450240_n

Už se nemůžeme dočkat!

Okruhové ježdění a MotoGP jako takové jsou naší srdeční záležitostí. Návrat MotoGP do Brna je pro nás splněným snem. Z některých z vás pořád cítíme jistou skepsi a my se vám nedivíme. Přeci jenom v kalendáři závodu dochází v posledních letech ke škrtům na poslední chvíli celkem pravidelně. Jelikož ale sídlíme přímo na brněnském okruhu, můžeme potvrdit, že se opravdu intenzivně pracuje!

Chceš se svézt na závodní dráze MotoGP?

Pokud jsi okruhem zatím nepolíben, připravili jsme pro tebe Okruhové dny na SPZkách - bránu do světa okruhového ježdění. Pro absolventy Okruhových dnů na SPZkách, či jiných okruhových motoškol nabízíme pořádnou porci ježdění, bez závodů a závodníků. Mkrni na náš Okruhový trénink.