Už jsme si sáhli na tisíce motorek během našich technických přejímek. Nutno říct, že velká většina strojů je na jízdu na okruhu vcelku dobře připravená. Dá se tedy říci, že většina pilotů a pilotek si je vědomá možných následků pádu, který způsobí špatně připravená mašina. Ovšem na každém Okruhovém dni na SPZkách odhalíme pár skvostů a hlava nám fakt nebere, jak moc jsou lidi ochotni riskovat se životem.
Na okruh v žádném případě nejedu nic „dojet“ (třeba pneumatiky), „doopotřebovat“ (třeba destičky), nebo „zkusit“ že mě třeba zaolejovaná vidle ještě pár kol na okruhu podrží. Takto ne, přátelé! Na okruh jedeme s motorku v topu. Ale jakože v TOPU. Nenechám nic náhodě a chci všechno nejlepší co to jen jde. Beru motorku za limity jízdy na běžné okresce a musím se spolehnout na svoje nářadí.
1. Pneumatiky
Svatý grál jízdy na okruhu a tvoje jediné spojení motorky s asfaltem. Chceš tu nejlepší pryž, co ti peněženka dovolí. Doklouzat se na okruh na sjeté pneumatice s vírou, že ji „dojezdíš“ je ruská ruleta. Pneumatika musí být co nejnovější, co se týče datumu výroby (na pneu označeno DOT) a ne více jak 5 let stará. Musí mít dostatečný vzorek a hlavně nesmí být výrazně sjetá a tedy mít původní tvar. Pokud už má za sebou nějaké kilometry, tak kontroluj rovnoměrnost ojetí. Pneumatiky sjeté do šišata výrazně zhoršují řízení, grip, a vůbec všechno.
2. Brzdy
Motorka nám už tedy díky skvělým gumám se správným tlakem drží v zatáčce, jak má. Teď musíš celej ten cirkus taky zastavit, když už se budeš na cílové rovince řítit rychlostí přes 200km/h. Destičky sjeté na železo v tu chvíli asi moc nepomůžou. Určitě na nich musí být dostatek hmoty nad vroubkem určujícím min. trvanlivost. Pak jsou také důležité brzdové hadice. Vyhni se starým a steřelým gumovým hadicím. Fároš z roku 1993 s původníma hadicema už není to pravé ořechové. A nezapomeň na brzdovou kapalinu - ta se mění nejlépe každou sezónu! Důležité je nepřeplnit nádobku na brzdovku, protože se třením destiček o kotouč zahřívá a roztahuje. Pokud je v sytému moc kapaliny, tak ti motorka může přibržďovat. Nebezpečné!
3. Podvozek
Na českých silnicích dostává podvozek na motorce pěkně zabrat. Každá nerovnost na silnici, ale taky akcelerace a brzdění znamená, že se něco děje uvnitř vidlic nebo zadního tlumiče. Je tam hodně tření, vibrace a přelejvání oleje ruznýma komůrkama. Po dvou letech vypadá olej ve předních tlumičích jako močůvka a vidlice přestávají fungovat, jak mají. Samozřejmě po vizuální stránce nesmí vidlice téct a musí lehce chodit tam a zpět. Podvozek je trošku magie, takže servis a hlavně nestavení nechej na odborníky. Soused nebo kámoš na benzince, kteří zrovna nemají školení od OHLINSu, tomu fakt nerozumí, takže tyhle experty od svého podvozku odháněj s klackem v ruce.
4. Řetěz
Taková hloupost, řekneš si, ale řetěz je taky jeden z nejdůležitějších faktorů jízdy na motorce a samozřejmě na okruhu. Ber to tak, že je to jediný prvek, který přenáší výkon motoru na zadní kolo. Špinavej, starej, rezavej, vytahanej, nenamazanej nebo špatně napnutej řetěz nemá na motorce co dělat! Jak často se má čistit? Pořád. Klidně po každé vyjíždce a nic tím nepokazíš. Ruku na srdce, čistej řetěz (ale jakože fakt čistej) je jedna z nejkrásnějších věcí na motorce. Pak ho ještě správně namaž a napni. Přepnutý řetěz zamezuje plynulému chodu zadní vidlice a ničí pastorek a rozetu. Příliš volnej řetěz vlastně taky a hodně chrastí a může třeba i spadnout. Nic z toho nechceš. Prasklej řetěz ti prolítne lýtkem jak máslem a pak se ještě pěkně zakousne do motoru.
5. Plyn
Rukojeť plynu se musí rychle vrátit, když ji pustíš. Plyn, který se nevrátí, když ho pustíš, může způsobit trable třeba těsně před brzděním nebo při nájezdu do zatáčky. Vše je potřeba mít skvěle seřízené, promazané (pokud je lankový) a otáčení rukojeti nesmí nic bránit. Dalši maličkost, která pomůže je volba co možná nejtenších (rozuměj rácingových) rukojetí. Máš pak celkově větší cit pro ovládání motorky.
6. Provozní kapaliny
Bavíme se o motorovém oleji, brzdové kapalině a chladící kapalině. Všech těchto dobrot musí být v motorce přesně dané množství a musí být čerstvé. Kardinálním hříchem je únik provozních kapalin. Motorku důkladně zkontroluj před každou jízdou jestli z ní něco nekape. Všechny výpustní šrouby by měly být dotaženy na výrobcem daný moment a ještě lépe, pokud je jistí drát.
7. Baterka
Nic nepokazí okruhový den víc, než zdechlá baterka. Investuješ čas a peníze pro jízdu na okruhu, ale zapomeneš den před akcí nakopnout motorku, jestli je všechno v pořádku? Přes zimu je prozíravé mít baterku na udržovací nabíječce a zhruba každé čtyři roky je dobré koupit novou.