Letošní sezóna Okruhových dnů na SPZkách je odjeta. Proškolili jsme dalších cca 500 jezdců v technice sportovní jízdy a naučili vás základy chování jízdy na závodní trati. Toto je deset nejčastějších chyb, se kterými se okruhový nováčci (a nejenom ti) potýkají.
1. Absolutní neodhadnutí přilnavosti pneumatik
Potýkáme se s tím ve velké míře na každém kurzu a přestože vždy upozorňujeme na důležitost zahřívání pneumatik, pokaždé se najde někdo, kdo při prvním výjezdu na trať prakticky tahá koleno po zemi hned v první zatáčce. Když za někým takovým jedeme, úplně se nám ježí chlupy na zádech. Moderní pneumatiky drží velmi dobře a i na okruhu běžné civilní gumy snesou opravdu hodně. Jezdec tak může lehce nabít dojmu, že zahřívání pneumatik je nějaké zastaralé klišé. Jenže i homologovaná pneumatika do provozu se musí dostat na provozní teplotu, aby podala maximální výkon, tedy přilnavost. Dvojnásob to platí pro pneumatiky sportovní, nebo vyloženě závodní, které mají užší teplotní rozsah maximální přilnavosti. Takže prosíme ještě jednou, nechte si první kolo na zahřátí pneumatik! Nechoďte do vysokých náklonů, ale při narovnáné motorce prudčeji akcelerujte a brzděte. Přitom dochází k přenosu váhy, stlačení pneumatiky a ohřívání vzduchu v ní. Věřte nám, že jedno kolo je minimum!
Jo, i na 70 koňový motorce lze zadní kolo urvat!
2. Příliš mnoho času stráveného v plném náklonu
Vysoký náklon je jedna z věcí, proč na motorce jezdíme. Projet zatáčku po lokti je prostě zábava! Nechceme vám brát radost z ježdění, ale je potřeba si uvědomit jeden zásadní fakt. Kdykoliv, kdy při jízdě na okruhu nemůžete přidávat plyn, nebo brzdit, ztrácíte čas. A tuto definici maximální náklon splňuje do puntíku. V plném náklonu nemůžete ani přidávat, ani brzdit. Čím déle v plném náklonu strávíte, tím hůře pro váš laptime.
Je to suprkůl, baví nás to, ale je to pomalý...
3. Příliš brzo přidaný plyn v zatáčce
Tento bod přímo souvisí s předchozím. Pokud v zatáčce přidáte plyn příliš brzo, začne vás motorka táhnout ven, oblouk se bude zvětšovat a okraj tratě rychle přibližovat. Abyste se tak do zatáčky vešli, budete muset zůstat v plném náklonu. Proč to nechcete je jasné z přechozího bodu. Na výjezdu ze zatáčky potřebujete přidávat plyn. Abyste to ale mohli udělat, musíte začít motorku rovnat. Problém vzniká v prvotním přidání plynu. Musíte si počkat na moment, který vám umožní na výjezdu ze zatáčky motorku už jen rovnat a zároveň s rovnáním motorky plynule přidávat plyn. Velmi často jdou začátečníci na plyn prostě příliš brzo.
Co nejdéle se udržet na vnitřku a od vrcholu rovnat a gasovat!
4. Nevyužití celé šířky tratě tam, kde je to třeba
Určujícím faktorem pro dobrý čas jsou výjezdy na rovinky. Rychlost, kterou naberete na výjezdu si totiž sebou nesete po celou rovinku. Když už zvládnete správně bod 2 a 3, tak často přichází další chyba a tou je nevyužití celé šířky tratě. Když na výjezdu ze zatáčky zůstanete v prostředku dráhy, ochudíte se tím o celý ten prostor, který jste mohli využít k většímu narovnání motorky a tím pádem i většímu přidání plynu.
Každý decimetr hraje roli. Za sucha se nemusíte bát využívat i obrubníků.
5. Nedostatečný pohyb
Jezdci, kteří nejsou zvyklý se na motorce hýbat, vnímají jakýkoliv posun hlavy, ramen, nebo zadku na motorce, jako přehnaně velký. Mají pocit, že z motorky visí a víc už to vysednout ani nejde. Takový pocit je běžný a není to nic nenormálního. V 90% případů se ale bude jednat o nedostatečný pohyb. Na to jsou výborná cvičení na polygonu, kde jsme vám schopni okamžitě poskytnout zpětnou vazbu. Nebo mrkněte na svoje fotky z dráhy, ty prostě nekecaj . Takže hejbat se!
"Hejbni se na tom!" Přesuňtě těžiště dovnitř zatáčky!
6. Pozdní vysedávání
No a když už se na motorce konečně rozhýbete objeví se další z typických chyb a to pozdní vysedávání do zatáčky. Jakýkoliv pohyb na motorce změní rozložení váhy a těžiště motorky. A teď si představte, že v nájezdu do zatáčky, kdy už je motorka v náklonu, vy podřazujete a brzdíte do toho ještě začnete přesedat. Uvědomujete si, co to s motorkou v daný moment udělá? Vysedněte na půl zadku daleko před zatáčkou. Když jste ještě zalehnutí, ještě než vůbec začnete brzdit. V zatáčce pak máte o starost míň a zbytečně si nebudete v náklonu rozhazovat podvozek.
Pozici zadku si nachystejte dostatečně dopředu. V průběhu průjezdu zatáčkou ji neměníme!
7. Nepřidání plného plynu
Vážně? To jako na okruhu někdo nedá plný plyn? Divili byste se, ale je tomu opravdu tak! Ať už ze strachu, nebo ze špatného úchopu plynové rukojeti (některé plyny jsou fakt dlouhé a dotočit je nadoraz vyžaduje hodně zkroutit zápěstí) nebo kvůli takové maličkosti, jakou jsou neustále připravené prsty na přední brzdě. Jakmile totiž začněte plynem otáčet a ztratíte kontakt s přední brzdou, neotočíte prostě víc. V provozu je fajn být připraven na nenadálé brzdění. Na okruhu je to zbytečné. Navíc, se všemi prsty na plynové rukojeti budete přesnější a citlivější, nehledě na to, jakou komplikací jsou prsty na brzdové páčce v plném náklonu v pravotočivé zatáčce.
Přidat plný plyn na litrovém superbiku je zažítek. Musíte se sakra držet!
8. Jízda na lachtana
Nohy na špičkách jsou základ! Jakmile vám nohy ze stupaček visí, je to špatně! Jednak si snižujete světlou výšku při naklápění motorky, ale hlavně si botou nakrásně o asfalt velmi rychle škrtnete a to vám garantujeme, že se v lepším případě jen leknete a narovnáte motorku. V tom horším si nohu ze stupačky regulérně sundáte.
Škrtat botou je špatně. První musí jít vždy hlásič, nebo stupačka.
9. Koukání do zrcátek
Pokud jedete na závodní dráze, na zrcátka zapomeňte. Absolutně vás nezajímá, co se děje za vámi. Sklopte je, zalepte nebo ideálně odmontujte. Jezdec vidící v zrcátku přibližující se z pravé strany podvědomě prostě uhne doleva. Jenže zleva se může blížit další jezdec, kterému tímto manévrem způsobíte problém. Jedete si svoje tempo a svoji stopu. Snažte se být předvídatelní. Je na jezdci za vámi, aby si našel místo pro vaše bezpečné předjetí.
Ne, do zrcátek se fakt nedívejte. Co kdybyste za sebou uviděly tyhle 4 bestie?
10. Zbrklost
Plexi zaklapne, rudo před očima, mozek vypnutý, adrenalin naplno. Teď tam pošlu rychlý čas, říkáte si v duchu. Kdepak. Nepošlete. Mnohem pravděpodobněji skončíte v první levé na áčku. Nejezděte na krev. Jakmile pojedete přes svoji hranu, budete kupit jednu chybu za druhou, zvyšujete riziko pádu ale hlavně, rychlejší stejně nebudete. Zrychlujte postupně!
Pády nevyhnutelně přijdou, ale proč jim jít naproti?
Jízda na motorce není jednoduchá záležitost a vyžaduje hromady tréninku. Nikdo z nás nezrychlí jen tak, že si prostě řekne, že pojede rychle. Je potřeba si veškeré úkony zautomatizovat, zažít tak, abyste na ně nemuseli při jízdě myslet. A kdy s námi můžete potrénovat? Poslední srpnový den pořádáme Volné jízdy na okruhu v Brně. 6x20 minut ve výkonnostních skupinách s měřením časů. Mrkněte na odkaz.
Na viděnou na okruhu!